Bilder kan si mer enn ord: Hvordan kan bruk av bilder bidra til helsefremmende dialoger for ungdom i skolehelsetjenesten?
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/36519Dato
2024-11-26Type
Journal articleTidsskriftartikkel
Peer reviewed
Sammendrag
Helsedialogen ledet av helsesykepleier er en veletablert praksis i skolehelsetjenesten. Likevel finnes det få anbefalinger om hvordan disse dialogene bør gjennomføres. I et kvalitativt doktorgradsprosjekt fikk helsesykepleiere opplæring i fem visuelle metoder tilpasset skolehelsetjenesten. I denne artikkelen tar vi utgangspunkt i data fra workshopgruppen «mobilbilder» og to fokusgruppediskusjoner. Formålet med artikkelen er å beskrive og drøfte hvordan bilder bidrar til helsefremmende dialoger mellom helsesykepleiere og ungdom. Funnene viste at bilder kan bidra til andre måter å snakke om erfaringer på, og at de kan få frem det positive. Bruk av bilder i individuelle samtaler og i gruppesamtaler kan fungere som en helsefremmende måte å arbeide på i skolehelsetjenesten. The health dialogue led by a school nurse is a well-established practice within the school health service. Nevertheless, there are few methodological recommendations for conducting these dialogues. School nurses received training in five different visual methods in a qualitative action research project. This article focuses on workshops where school nurses worked with cellphone images and two focus group discussions. The article aims to describe and discuss how cellphone images can be used in health-promoting dialogues. The findings indicated that pictures could facilitate alternative ways of discussing experiences and highlighting positive aspects. Pictures in individual and group health dialogues may be a health-promoting approach within school health services.
Forlag
UniversitetsforlagetSitering
Laholt, Clancy. Bilder kan si mer enn ord: Hvordan kan bruk av bilder bidra til helsefremmende dialoger for ungdom i skolehelsetjenesten?. Tidsskrift for psykisk helsearbeid. 2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2024 The Author(s)