ub.xmlui.mirage2.page-structure.muninLogoub.xmlui.mirage2.page-structure.openResearchArchiveLogo
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Velg spraakEnglish 
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Administration/UB
View Item 
  •   Home
  • Det helsevitenskapelige fakultet
  • Institutt for helse- og omsorgsfag
  • Artikler, rapporter og annet (helse- og omsorgsfag)
  • View Item
  •   Home
  • Det helsevitenskapelige fakultet
  • Institutt for helse- og omsorgsfag
  • Artikler, rapporter og annet (helse- og omsorgsfag)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Bilder kan si mer enn ord: Hvordan kan bruk av bilder bidra til helsefremmende dialoger for ungdom i skolehelsetjenesten?

Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/36519
DOI
https://doi.org/10.18261/tph.21.4.5
Thumbnail
View/Open
article.pdf (223.7Kb)
Accepted manuscript version (PDF)
Date
2024-11-26
Type
Journal article
Tidsskriftartikkel
Peer reviewed

Author
Laholt, Hilde; Clancy, Anne Mary Gerard
Abstract
Helsedialogen ledet av helsesykepleier er en veletablert praksis i skolehelsetjenesten. Likevel finnes det få anbefalinger om hvordan disse dialogene bør gjennomføres. I et kvalitativt doktorgradsprosjekt fikk helsesykepleiere opplæring i fem visuelle metoder tilpasset skolehelsetjenesten. I denne artikkelen tar vi utgangspunkt i data fra workshopgruppen «mobilbilder» og to fokusgruppediskusjoner. Formålet med artikkelen er å beskrive og drøfte hvordan bilder bidrar til helsefremmende dialoger mellom helsesykepleiere og ungdom. Funnene viste at bilder kan bidra til andre måter å snakke om erfaringer på, og at de kan få frem det positive. Bruk av bilder i individuelle samtaler og i gruppesamtaler kan fungere som en helsefremmende måte å arbeide på i skolehelsetjenesten.
 
The health dialogue led by a school nurse is a well-established practice within the school health service. Nevertheless, there are few methodological recommendations for conducting these dialogues. School nurses received training in five different visual methods in a qualitative action research project. This article focuses on workshops where school nurses worked with cellphone images and two focus group discussions. The article aims to describe and discuss how cellphone images can be used in health-promoting dialogues. The findings indicated that pictures could facilitate alternative ways of discussing experiences and highlighting positive aspects. Pictures in individual and group health dialogues may be a health-promoting approach within school health services.
 
Publisher
Universitetsforlaget
Citation
Laholt, Clancy. Bilder kan si mer enn ord: Hvordan kan bruk av bilder bidra til helsefremmende dialoger for ungdom i skolehelsetjenesten?. Tidsskrift for psykisk helsearbeid. 2024
Metadata
Show full item record
Collections
  • Artikler, rapporter og annet (helse- og omsorgsfag) [841]
Copyright 2024 The Author(s)

Browse

Browse all of MuninCommunities & CollectionsAuthor listTitlesBy Issue DateBrowse this CollectionAuthor listTitlesBy Issue Date
Login

Statistics

View Usage Statistics
UiT

Munin is powered by DSpace

UiT The Arctic University of Norway
The University Library
uit.no/ub - munin@ub.uit.no

Accessibility statement (Norwegian only)