Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNymoen Hansen, Monica
dc.contributor.advisorNyquist Roksvold, Jan
dc.contributor.authorFrantzen, Linda
dc.date.accessioned2025-05-14T08:15:50Z
dc.date.available2025-05-14T08:15:50Z
dc.date.issued2024-05-14en
dc.description.abstractGjennom denne masteroppgaven forsøker jeg å svare på følgende problemstilling: Hva kjennetegner læringsmulighetene som viser seg når lavtpresterende elever arbeider med åpne oppgaver i heterogene smågrupper. For å belyse to aspekter ved problemstillingen, ble følgende forskningsspørsmål benyttet: 1. Hva kjennetegner aktualiseringen til de lavtpresterende elevene i arbeidet med den åpne oppgaven i heterogene smågrupper? 2. Hva kjennetegner hvordan de lavtpresterende elevene reguleres i sin aktualisering av matematisk kunnskap, når de arbeidet med den åpne oppgaven i heterogene smågrupper? Formålet med forskningen er å berike kunnskapsgrunnlaget om tilpasset opplæring i matematikk, ved å fokusere på heterogene smågrupper i ungdomsskolen og deres arbeid med de nye typer av åpne oppgaver som elever på ungdomsskoletrinnet møter på eksamen. I mitt forskningsprosjekt gjennomfører jeg en kvalitativ flerkasusstudie basert på videoobservasjoner av 9.trinnselever, hvor jeg spesifikt fokuserer på fire kasus knyttet til elever som er identifisert av faglærere som lavtpresterende. Disse elevene arbeider i heterogene smågrupper bestående av tre elever hver, og jeg utforsker hvilke kjennetegn ved de matematiske læringsmulighetene som avdekkes for disse elevene. Studien benyttet en åpen oppgave som en del av undersøkelsen, og var forankret i en sosiokulturell referanseramme med en styrkebasert tilnærming. Forskningsprosessen er dynamisk og involverer en stegvis-deduktiv induktiv analysemetode, som tillater en fleksibel og åpen tilnærming til empirien. Etter å ha definert forskningsfokuset mitt, ble en doktorgradsoppgave benyttet som et viktig referansepunkt for å sammenligne og kontrastere mine funn. Jeg anvendte teorien om objektivisering og prosessmodellen for å analysere hvordan interaksjoner i smågruppene påvirket og regulerte læringsmulighetene. Resultatene fra studien viser tydelige kjennetegn ved læringsmulighetene for de lavtpresterende elevene, og at støtten fra medelever gjennom regulerende handlinger er avgjørende for å fremme aktualisering og engasjement. Forskningen understreker også et behov for økt støtte og tilpasning for å forbedre deres læringsmuligheter.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/37065
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3903
dc.subjectÅpen oppgaveen_US
dc.subjectLavtpresterende eleveren_US
dc.subjectLæringsmuligheteren_US
dc.titleElevers matematiske læringsmuligheter i smågruppearbeid med åpne oppgaver. En flerkasusstudie av kjennetegn på læringsmulighetene til lavtpresterende ungdomsskoleelever.en_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)