Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDahl-Eriksen, Tor Christian
dc.contributor.authorVorren, Eirik Nikolaus
dc.date.accessioned2025-05-26T14:07:36Z
dc.date.available2025-05-26T14:07:36Z
dc.date.issued2020-05-22
dc.description.abstractDenne oppgaven er en kvalitativ studie av hva utvalgte medarbeidere ved en videregående skole i Troms og Finnmark opplever som motiverende faktorer og i hvilken grad disse samsvarer med ledelsens oppfatning av hva medarbeiderne motiveres av. Graden av samsvar mellom hva medarbeidere og ledere opplever som motiverende faktorer gir grunnlag for å peke på ledelsens viktigste utfordringer med sikte på å motivere medarbeiderne ved skolen. Det empiriske materialet ble innhentet gjennom semistrukturert forskningsintervju av medarbeidere og ledere på skolen. Empirien er tolket med vitenskapsteoretisk fortolkningsramme fenomenologi innenfor hermeneutikken og funnene er drøftet i lys av teori om ledelse, kommunikasjon og motivasjon. Hovedfunnene i undersøkelsen viser et samsvar mellom det medarbeiderne og lederne opplever som motiverende faktorer, men også avvik mellom medarbeiderne og lederne. Hovedutfordringen for lederne med sikte på å motivere medarbeiderne er et betydelige avviket i forståelsen mellom medarbeiderne og lederne hva som motiverer medarbeiderne samt en utilfredsstillende metakommunikasjon.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/37134
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2020 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDSTV-3909
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242en_US
dc.titleMotivasjon – en studie om hva som motiverer medarbeidere og hvordan ledere skaper motivasjon ved en videregående skoleen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)