Motivasjon – en studie om hva som motiverer medarbeidere og hvordan ledere skaper motivasjon ved en videregående skole
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/37134Dato
2020-05-22Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Vorren, Eirik NikolausSammendrag
Denne oppgaven er en kvalitativ studie av hva utvalgte medarbeidere ved en videregående skole i Troms og Finnmark opplever som motiverende faktorer og i hvilken grad disse samsvarer med ledelsens oppfatning av hva medarbeiderne motiveres av. Graden av samsvar mellom hva medarbeidere og ledere opplever som motiverende faktorer gir grunnlag for å peke på ledelsens viktigste utfordringer med sikte på å motivere medarbeiderne ved skolen.
Det empiriske materialet ble innhentet gjennom semistrukturert forskningsintervju av medarbeidere og ledere på skolen. Empirien er tolket med vitenskapsteoretisk fortolkningsramme fenomenologi innenfor hermeneutikken og funnene er drøftet i lys av teori om ledelse, kommunikasjon og motivasjon.
Hovedfunnene i undersøkelsen viser et samsvar mellom det medarbeiderne og lederne opplever som motiverende faktorer, men også avvik mellom medarbeiderne og lederne.
Hovedutfordringen for lederne med sikte på å motivere medarbeiderne er et betydelige avviket i forståelsen mellom medarbeiderne og lederne hva som motiverer medarbeiderne samt en utilfredsstillende metakommunikasjon.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2020 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: