ub.xmlui.mirage2.page-structure.muninLogoub.xmlui.mirage2.page-structure.openResearchArchiveLogo
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Velg spraaknorsk 
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Administrasjon/UB
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
  • Institutt for samfunnsvitenskap
  • Mastergradsoppgaver samfunnsvitenskap
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
  • Institutt for samfunnsvitenskap
  • Mastergradsoppgaver samfunnsvitenskap
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Utdanningsdrevet klassereise: En kvalitativ sosiologisk studie av hvordan sosialt miljø påvirker utdanningsambisjoner og utdanningsvalg blant norsk ungdom med innvandrerbakgrunn

Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/37355
Thumbnail
Åpne
no.uit:wiseflow:7267592:64268052.pdf (1.317Mb)
(PDF)
Dato
2025
Type
Master thesis

Forfatter
Tran, Andrea Huyen
Sammendrag
Denne masteroppgaven har undersøkt hvordan sosialt miljø påvirker utdanningsambisjoner og utdanningsvalg blant norsk ungdom med innvandrerbakgrunn. Problemstillingen som besvares er: «Hvordan opplever norsk ungdom med innvandrerbakgrunn at deres utdanningsambisjoner og utdanningsvalg blir påvirket av deres sosiale miljø?». Jeg konkretiserte problemstillingen med følgende fire forskningsspørsmål: 1) «Hva er utdanningsambisjonene til ungdom med innvandrerbakgrunn, og hvilke valg har de tatt gjennom sitt utdanningsløp?», 2) «Hvilke sosiale grupper opplever ungdom med innvandrerbakgrunn har hatt stor innflytelse på deres utdanningsambisjoner og utdanningsvalg?», 3) «Hvordan har ungdom med innvandrerbakgrunn opplevd støtte fra de sosiale gruppene, og på hvilke måter har denne støtten fremmet deres utdanningsløp?», og 4) «Hvordan har ungdom med innvandrerbakgrunn opplevd press og problemer fra de sosiale gruppene, og på hvilke måter har de håndtert disse gjennom sitt utdanningsløp?». For å besvare problemstillingen og forskningsspørsmålene har jeg benyttet en kvalitativ forskningstilnærming, med semistrukturerte intervjuer som datainnsamlingsmetode. Det ble gjennomført ni intervjuer av etterkommere som studerer ved ulike universiteter i Norge. Det dannet grunnlaget for oppgavens empiriske funn, som videre ble analysert gjennom oppgavens teoretiske rammeverk, Pierre Bourdieus teori om kapital og Ulrich Becks teori om individualisering. Funnene fra analysen viser at norsk ungdom med innvandrerbakgrunn opplever at deres utdanningsambisjoner og utdanningsvalg blir påvirket av deres sosiale miljø. Tre grupper utpeker seg som særlig innflytelsesrike: foreldre, venner og lærere. Foreldrene fremstår som den mest innflytelsesrike gruppen, ved å bidra med moralsk støtte og sette tydelige forventninger til innvandrerungdommenes utdanningsløp. Vennene har hatt en mer indirekte innflytelse, ved å skape et sosialt fellesskap der utdanning står sentralt. Lærernes innflytelse varierer, og er i stor grad avhengig av innvandrerungdommenes eget initiativ og engasjement i studiehverdagen. Funnene viser også at innvandrerungdommene balanserer mellom ytre forventninger og egne ambisjoner. Noen balanserer dette ved å forene foreldrenes verdier med egne ønsker, mens andre lar egne interesser veie tyngst. Masteroppgaven konkluderer derfor med at denne balansen gjør innvandrerungdommenes deltakelse i høyere utdanning særegen, som er preget av både sosial forankring og individuell drivkraft.
 
 
 
Forlag
UiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Mastergradsoppgaver samfunnsvitenskap [226]

Bla

Bla i hele MuninEnheter og samlingerForfatterlisteTittelDatoBla i denne samlingenForfatterlisteTittelDato
Logg inn

Statistikk

Antall visninger
UiT

Munin bygger på DSpace

UiT Norges Arktiske Universitet
Universitetsbiblioteket
uit.no/ub - munin@ub.uit.no

Tilgjengelighetserklæring