Utdanningsdrevet klassereise: En kvalitativ sosiologisk studie av hvordan sosialt miljø påvirker utdanningsambisjoner og utdanningsvalg blant norsk ungdom med innvandrerbakgrunn
Forfatter
Tran, Andrea HuyenSammendrag
Denne masteroppgaven har undersøkt hvordan sosialt miljø påvirker utdanningsambisjoner og utdanningsvalg blant norsk ungdom med innvandrerbakgrunn. Problemstillingen som besvares er: «Hvordan opplever norsk ungdom med innvandrerbakgrunn at deres utdanningsambisjoner og utdanningsvalg blir påvirket av deres sosiale miljø?». Jeg konkretiserte problemstillingen med følgende fire forskningsspørsmål: 1) «Hva er utdanningsambisjonene til ungdom med innvandrerbakgrunn, og hvilke valg har de tatt gjennom sitt utdanningsløp?», 2) «Hvilke sosiale grupper opplever ungdom med innvandrerbakgrunn har hatt stor innflytelse på deres utdanningsambisjoner og utdanningsvalg?», 3) «Hvordan har ungdom med innvandrerbakgrunn opplevd støtte fra de sosiale gruppene, og på hvilke måter har denne støtten fremmet deres utdanningsløp?», og 4) «Hvordan har ungdom med innvandrerbakgrunn opplevd press og problemer fra de sosiale gruppene, og på hvilke måter har de håndtert disse gjennom sitt utdanningsløp?».
For å besvare problemstillingen og forskningsspørsmålene har jeg benyttet en kvalitativ forskningstilnærming, med semistrukturerte intervjuer som datainnsamlingsmetode. Det ble gjennomført ni intervjuer av etterkommere som studerer ved ulike universiteter i Norge. Det dannet grunnlaget for oppgavens empiriske funn, som videre ble analysert gjennom oppgavens teoretiske rammeverk, Pierre Bourdieus teori om kapital og Ulrich Becks teori om individualisering.
Funnene fra analysen viser at norsk ungdom med innvandrerbakgrunn opplever at deres utdanningsambisjoner og utdanningsvalg blir påvirket av deres sosiale miljø. Tre grupper utpeker seg som særlig innflytelsesrike: foreldre, venner og lærere. Foreldrene fremstår som den mest innflytelsesrike gruppen, ved å bidra med moralsk støtte og sette tydelige forventninger til innvandrerungdommenes utdanningsløp. Vennene har hatt en mer indirekte innflytelse, ved å skape et sosialt fellesskap der utdanning står sentralt. Lærernes innflytelse varierer, og er i stor grad avhengig av innvandrerungdommenes eget initiativ og engasjement i studiehverdagen. Funnene viser også at innvandrerungdommene balanserer mellom ytre forventninger og egne ambisjoner. Noen balanserer dette ved å forene foreldrenes verdier med egne ønsker, mens andre lar egne interesser veie tyngst. Masteroppgaven konkluderer derfor med at denne balansen gjør innvandrerungdommenes deltakelse i høyere utdanning særegen, som er preget av både sosial forankring og individuell drivkraft.