En liten dør i klasserommet
Forfatter
Haakonsen, Mia MarieSammendrag
Sammendrag
I denne kvalitative studien har formålet vært å undersøke hvordan et estetisk anslag kan brukes, som inngang til funksjonell skriving i en førsteklasse. I den sammenheng ble det utviklet et undervisningsopplegg bestående av 3 forløp innenfor funksjonell skriving, der drama, lek og fiksjon stod sentralt. Arbeidet har gitt meg en større innsikt i hvilke utfordringer og muligheter som ligger i en funksjonell tilnærming til skriving, med drama som utgangspunkt. I datainnsamlingen har jeg brukt observasjon av forløpene og refleksjonssamtale med lærerne som metode, for å samle inn data. Masterprosjektets analyse har tatt utgangspunkt i Bakke og Lindstøl (2023) sin dramaturgiske forløpsanalyse. I analysen ble forløpene analysert i sin helhet, før tre hendelser ble nærmere analysert i en hendelsesanalyse.
I analysen kom det frem ulike perspektiver på hvordan en liten dør har fungert som inngang til funksjonell skriving, gjennom å analysere tre hendelser i lys av tre kategorier. Hvor jeg kom frem til at en liten dør kan fungere som inngang til funksjonell skriving ved at den har en funksjon, som estetisk anslag. Det estetiske anslaget åpner for muligheten til å bruke fiksjon som funksjon til skriving. Den lille døra var på den måten en funksjon til skrivingen deres, som gjennom lek og fiksjon, kan ha virket meningsfull. Fiksjonen ga elevene en kontekst for skrivingen og iscenesatt en fiktiv verden i klasserommet.
Nøkkelbegreper
Begynneropplæring, funksjonell skriving, drama, lek, estetisk anslag
Forlag
UiT The Arctic University of NorwayMetadata
Vis full innførselSamlinger
- Mastergradsoppgaver ILP [538]
Copyright 2025 The Author(s)