Show simple item record

dc.contributor.advisorLiset, Marte 
dc.contributor.advisorUnhjem, Astrid
dc.contributor.authorHaakonsen, Mia Marie
dc.date.accessioned2025-07-02T08:31:18Z
dc.date.available2025-07-02T08:31:18Z
dc.date.issued2025
dc.description.abstractSammendrag I denne kvalitative studien har formålet vært å undersøke hvordan et estetisk anslag kan brukes, som inngang til funksjonell skriving i en førsteklasse. I den sammenheng ble det utviklet et undervisningsopplegg bestående av 3 forløp innenfor funksjonell skriving, der drama, lek og fiksjon stod sentralt. Arbeidet har gitt meg en større innsikt i hvilke utfordringer og muligheter som ligger i en funksjonell tilnærming til skriving, med drama som utgangspunkt. I datainnsamlingen har jeg brukt observasjon av forløpene og refleksjonssamtale med lærerne som metode, for å samle inn data. Masterprosjektets analyse har tatt utgangspunkt i Bakke og Lindstøl (2023) sin dramaturgiske forløpsanalyse. I analysen ble forløpene analysert i sin helhet, før tre hendelser ble nærmere analysert i en hendelsesanalyse. I analysen kom det frem ulike perspektiver på hvordan en liten dør har fungert som inngang til funksjonell skriving, gjennom å analysere tre hendelser i lys av tre kategorier. Hvor jeg kom frem til at en liten dør kan fungere som inngang til funksjonell skriving ved at den har en funksjon, som estetisk anslag. Det estetiske anslaget åpner for muligheten til å bruke fiksjon som funksjon til skriving. Den lille døra var på den måten en funksjon til skrivingen deres, som gjennom lek og fiksjon, kan ha virket meningsfull. Fiksjonen ga elevene en kontekst for skrivingen og iscenesatt en fiktiv verden i klasserommet. Nøkkelbegreper Begynneropplæring, funksjonell skriving, drama, lek, estetisk anslag
dc.description.abstract
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/37371
dc.identifierno.uit:wiseflow:7343546:64362708
dc.language.isonob
dc.publisherUiT The Arctic University of Norway
dc.rights.holderCopyright 2025 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.titleEn liten dør i klasserommet
dc.typeMaster thesis


File(s) in this item

Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)