Show simple item record

dc.contributor.advisorBrattvoll, Morten.
dc.contributor.authorØyan, Siv Mansika
dc.date.accessioned2025-07-10T08:33:31Z
dc.date.available2025-07-10T08:33:31Z
dc.date.issued2025
dc.description.abstractSammendrag Temaet for oppgaven er skoleledelse med fokus på utvikling av profesjonelle læringsfellesskap i skolen. Sentrale styringsdokumenter for skolen, vektlegger samhandling og kollektiv læring gjennom profesjonsfellesskapet. I sentrale styringsdokumenter, slik som Stortingsmelding nr. 21 (2016-2017), vektlegges rektorers betydning av skoleledelse i sammenheng med utvikling av profesjonelle læringsfellesskap og elevresultater. I overordnet del av læreplanverket, LK20, fremheves betydningen av utvikling av profesjonelle læringsfelleskap i sammenheng med skoleutvikling. Undersøkelsen tar utgangspunkt i forskningsintervjuer med fire erfarne rektorer. Forskningsintervjuene er gjennomført ved bruk av intervjuguide til semi-strukturert intervju. Materialet er tolket og analysert etter prinsippene for tematisk analyse innenfor kvalitativ metode. Funnene i undersøkelsen har jeg belyst gjennom drøfting av aktuell teori og forskning om ledelse, profesjonelle læringsfellesskap og kollektiv læring. Masteroppgaven belyser sammenhengen mellom skoleledelse og arbeidet med å utvikle profesjonelle læringsfellesskap i skolen. Undersøkelsen avdekker hvordan rektorene utøver ledelse i arbeidet med å utvikle profesjonelle læringsfellesskap i skolen. Dette kommer til uttrykk gjennom rektorenes lederpraksiser. Videre viser undersøkelsen til hvordan rektorene utøver ledelse når de møter på utfordringer i arbeidet med å utvikle profesjonelle læringsfellesskap. Oppgaven kan anses som bidrag til å reflektere over utøvelse av ledelse i arbeidet med å utvikle profesjonelle læringsfellesskap i skolen.
dc.description.abstract
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/37514
dc.identifierno.uit:wiseflow:7382549:64360181
dc.language.isonob
dc.publisherUiT The Arctic University of Norway
dc.rights.holderCopyright 2025 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.titleSkoleledelse som virkemiddel. Utvikling av profesjonelle læringsfellesskap.
dc.typeMaster thesis


File(s) in this item

Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)