Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBrattvoll, Morten.
dc.contributor.authorØyan, Siv Mansika
dc.date.accessioned2025-07-10T08:33:31Z
dc.date.available2025-07-10T08:33:31Z
dc.date.issued2025
dc.description.abstractSammendrag Temaet for oppgaven er skoleledelse med fokus på utvikling av profesjonelle læringsfellesskap i skolen. Sentrale styringsdokumenter for skolen, vektlegger samhandling og kollektiv læring gjennom profesjonsfellesskapet. I sentrale styringsdokumenter, slik som Stortingsmelding nr. 21 (2016-2017), vektlegges rektorers betydning av skoleledelse i sammenheng med utvikling av profesjonelle læringsfellesskap og elevresultater. I overordnet del av læreplanverket, LK20, fremheves betydningen av utvikling av profesjonelle læringsfelleskap i sammenheng med skoleutvikling. Undersøkelsen tar utgangspunkt i forskningsintervjuer med fire erfarne rektorer. Forskningsintervjuene er gjennomført ved bruk av intervjuguide til semi-strukturert intervju. Materialet er tolket og analysert etter prinsippene for tematisk analyse innenfor kvalitativ metode. Funnene i undersøkelsen har jeg belyst gjennom drøfting av aktuell teori og forskning om ledelse, profesjonelle læringsfellesskap og kollektiv læring. Masteroppgaven belyser sammenhengen mellom skoleledelse og arbeidet med å utvikle profesjonelle læringsfellesskap i skolen. Undersøkelsen avdekker hvordan rektorene utøver ledelse i arbeidet med å utvikle profesjonelle læringsfellesskap i skolen. Dette kommer til uttrykk gjennom rektorenes lederpraksiser. Videre viser undersøkelsen til hvordan rektorene utøver ledelse når de møter på utfordringer i arbeidet med å utvikle profesjonelle læringsfellesskap. Oppgaven kan anses som bidrag til å reflektere over utøvelse av ledelse i arbeidet med å utvikle profesjonelle læringsfellesskap i skolen.
dc.description.abstract
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/37514
dc.identifierno.uit:wiseflow:7382549:64360181
dc.language.isonob
dc.publisherUiT The Arctic University of Norway
dc.rights.holderCopyright 2025 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.titleSkoleledelse som virkemiddel. Utvikling av profesjonelle læringsfellesskap.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)