dc.contributor.advisor | Brattvoll, Morten. | |
dc.contributor.author | Øyan, Siv Mansika | |
dc.date.accessioned | 2025-07-10T08:33:31Z | |
dc.date.available | 2025-07-10T08:33:31Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.description.abstract | Sammendrag
Temaet for oppgaven er skoleledelse med fokus på utvikling av profesjonelle læringsfellesskap i skolen. Sentrale styringsdokumenter for skolen, vektlegger samhandling og kollektiv læring gjennom profesjonsfellesskapet.
I sentrale styringsdokumenter, slik som Stortingsmelding nr. 21 (2016-2017), vektlegges rektorers betydning av skoleledelse i sammenheng med utvikling av profesjonelle læringsfellesskap og elevresultater. I overordnet del av læreplanverket, LK20, fremheves betydningen av utvikling av profesjonelle læringsfelleskap i sammenheng med skoleutvikling.
Undersøkelsen tar utgangspunkt i forskningsintervjuer med fire erfarne rektorer. Forskningsintervjuene er gjennomført ved bruk av intervjuguide til semi-strukturert intervju. Materialet er tolket og analysert etter prinsippene for tematisk analyse innenfor kvalitativ metode. Funnene i undersøkelsen har jeg belyst gjennom drøfting av aktuell teori og forskning om ledelse, profesjonelle læringsfellesskap og kollektiv læring.
Masteroppgaven belyser sammenhengen mellom skoleledelse og arbeidet med å utvikle profesjonelle læringsfellesskap i skolen. Undersøkelsen avdekker hvordan rektorene utøver ledelse i arbeidet med å utvikle profesjonelle læringsfellesskap i skolen. Dette kommer til uttrykk gjennom rektorenes lederpraksiser. Videre viser undersøkelsen til hvordan rektorene utøver ledelse når de møter på utfordringer i arbeidet med å utvikle profesjonelle læringsfellesskap.
Oppgaven kan anses som bidrag til å reflektere over utøvelse av ledelse i arbeidet med å utvikle profesjonelle læringsfellesskap i skolen. | |
dc.description.abstract | | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/37514 | |
dc.identifier | no.uit:wiseflow:7382549:64360181 | |
dc.language.iso | nob | |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | |
dc.rights.holder | Copyright 2025 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) | en_US |
dc.title | Skoleledelse som virkemiddel. Utvikling av profesjonelle læringsfellesskap. | |
dc.type | Master thesis | |