Når tekst får liv: Estetisk litteraturundervisning i begynneropplæringen
Abstract
Denne masteravhandlingen undersøker hvordan andreklassingers litterære faglighet kommer til uttrykk i estetisk litteraturundervisning, med særlig fokus på høytlesning, dramaaktiviteter og tegning knyttet til barneboken Apestjernen av Frida Nilsson (2021). Gjennom en kvalitativ kasusstudie analyseres elevenes evne til å fylle tomrom i tekst, danne forestillingsverdener, knytte tekst til eget liv og vise kunnskap om tekst og kontekst. Oppgaven belyser verdien av estetiske tilnærminger i den tidlige lese- og litteraturundervisningen og diskuterer implikasjoner for undervisningspraksis. Studien er forankret i et sosialkonstruktivistisk læringssyn og vektlegger elevens aktive rolle i meningsskaping.
Hovedfunnene viser at estetiske tilnærminger gir elevene mulighet til å uttrykke sin litterære faglighet på flere måter enn bare gjennom muntlig kommunikasjon. Samtidig ser de estetiske læringsprosessene ut til å stimulere til nettopp muntlighet og refleksjon rundt litteraturen. Studien indikerer også at fordypning gjennom sansebaserte opplevelser kan fremme en mer kompleks forståelse av litteraturen, og at estetisk lesing derfor bør forstås som et grunnlag for, snarere enn en motsetning til, analytisk lesing.
Publisher
UiT The Arctic University of NorwayMetadata
Show full item recordCollections
- Mastergradsoppgaver ILP [538]
Copyright 2025 The Author(s)