Barnevernsledelse: Fra nasjonale føringer til lokal kompetanseutvikling
Forfatter
Lorentsen, Kristine SundetSammendrag
Sammendrag
Bakgrunn: Det har i senere tid blitt gjort flere nasjonale tiltak for å øke kompetansen og kvaliteten i det kommunale barnevernet, blant annet er det kommet kompetansestrategi, utviklingstiltak, og kompetansekrav.
Problemstilling: Hvordan jobber ledere i kommunale barnevernstjenester med å sikre kompetanse på individ- og organisasjonsnivå?
Metode: Studien benytter kvalitativ metode med semistrukturerte intervjuer av fire barnevernsledere fra ulike regioner og tjenestestørrelser. Innholdsanalyse med en deduktiv tilnærming er brukt som analysemetode. To teoretiske tilnærminger danner rammeverket: en modell med planlegging-, implementerings- og evalueringsfase som tar utgangspunkt i at individet lærer og dermed øker sin kompetanse, og en som vektlegger kollektive læringsprosesser slik at hele organisasjonen kan lære.
Funn: Studien viser at barnevernslederne navigerer mellom nasjonale krav og lokale behov når de arbeider med kompetanseutvikling. De vurderer tjenestens samlede behov, ansattes kapasitet og ønsker, i planleggingen for hvordan enkelt individet kan oppfylle kompetansekravet. Nasjonale tiltak som videreutdanninger, tjenestestøtteprogram og læringsnettverk er implementert og evalueres som gode tiltak for å sikre kompetanseheving. Systematisering av veiledning trekkes også fram som en viktig ressurs i den krevende jobben og anses som verdifullt i arbeidet med å heve kompetansen og kvaliteten. Studien tyder og på at der er noen, og et ønske om, kollektive arbeids-, og læringsprosesser for å sikre kompetanse i tjenestene.
Utfordringer inkluderer begrensede ressurser, lang reisevei til utdanningstilbud, rekrutteringsproblemer og turnover. Men de forteller og om ansatte som ønsker kompetanseheving og er med på ferden noe som bidrar positivt til kompetansearbeidet.
Nøkkelord: kompetanse, kompetansestrategi, kompetansekrav, strategisk kompetanseledelse, lærende organisasjon, barnevernsleder, barnevern og barnevernsreform
Forlag
UiT The Arctic University of NorwayMetadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2025 The Author(s)