Hvordan opplever medarbeidere effekten av en planlagt organisatorisk endring?
Abstract
Hensikten med denne studien har vært å undersøke hvordan medarbeidere uten lederansvar opplever effekten av en planlagt organisatorisk endring i offentlig sektor. I motsetning til mange endringsstudier som setter søkelys på ledelsesperspektivet (endringsagenten), rettes oppmerksomheten i denne studien mot erfaringene fra medarbeidere som er berørt av endringen. Studien belyser derfor effekten av endring fra endringsmottakerens ståsted. Problemstillingen er: Hvordan opplever medarbeidere effekten av en planlagt organisatorisk endring?
Studien er en kvalitativ casestudie basert på en sammenslåing ved en norsk utdanningsinstitusjon. Den organisatoriske endringen ble gjennomført seks år før datainnsamlingen, noe som gir studien et retrospektivt design og perspektiv. Datagrunnlaget består av åtte intervjuer analysert med tematisk analyse (Clarke and Brown, 2006), og drøftes med utgangspunkt i måloppnåelsesperspektivet, meningsskapingsperspektivet og Lewins trestegsmodell.
Funnene viser at mange at opplevde uklar målsetting, manglende informasjon og involvering. Det skapte usikkerhet, skepsis og motstand. Selv om arbeidshverdagen i liten grad endret seg, ble avstanden til ledelsen større, og flere erfarte økt fragmentering og en lite funksjonell struktur.
Samtidig peker studien på behovet for bedre kommunikasjon, struktur på endringsprosessen og tidlig involvering for å oppnå ønskede resultater. Funnene i studien understreker også betydningen av å kombinere flere teoretiske perspektiver for å forstå kompleksiteten i organisatoriske endringer og hvordan disse oppleves fra et medarbeiderperspektiv.
Ved å kombinere ulike teoretiske perspektiver har vi sett på både hvordan mål og hensikt ble kommunisert, og hvordan medarbeiderne fortolket prosessen i de ulike fasene Studien bidrar til økt innsikt i hvordan medarbeidere uten lederansvar opplever og fortolker effekten av en planlagt organisatorisk endring. Videre bidrar studien med innblikk i hvordan fravær av felles diagnose, mål og tiltak kan gi negative effekter. The purpose of this study has been to examine how employees without managerial responsibilities perceive the impact of a planned organizational change in the public sector. Unlike many change studies that focus on the leadership perspective (the change agent), this study directs attention to the experiences of employees affected by the change. The study thus sheds light on the impact of change from the perspective of the change recipients. The research question is: How do employees perceive the impact of a planned organizational change?
The study is a qualitative case study based on a merger at a Norwegian educational institution. The organizational change was implemented six years prior to data collection, giving the study a retrospective design and perspective. The data consists of eight interviews analyzed using thematic analysis (Clarke and Brown, 2006) and is discussed based on the goal achievement perspective, the sensemaking perspective, and Lewin's three-step model.
The findings reveal that many experienced unclear objectives, a lack of information, and insufficient involvement. This created uncertainty, skepticism, and resistance. Although the daily work routines were minimally affected, the distance to leadership increased, and several employees experienced greater fragmentation and a less functional structure.
At the same time, the study highlights the need for better communication, a structured change process, and early involvement to achieve desired outcomes. The findings also emphasize the importance of combining multiple theoretical perspectives to understand the complexity of organizational changes and how they are experienced from an employee perspective.
By combining various theoretical perspectives, the study examines both how goals and intentions were communicated and how employees interpreted the process during its different phases. The study contributes to a deeper understanding of how employees without managerial responsibilities perceive and interpret the impact of a planned organizational change. Furthermore, it provides insights into how the absence of a shared diagnosis, goals, and measures can lead to negative effects.
Publisher
UiT The Arctic University of NorwayMetadata
Show full item recordCollections
Copyright 2025 The Author(s)