En kvalitativ studie om hvordan elever som fikk ADHD diagnose i grunnskolen, opplevde at lærer-elev-relasjonen påvirket deres sosiale fungering.
Author
Andreassen, MariaAbstract
Denne masteroppgaven utforsker hvordan tidligere elever, som også fikk en ADHD-diagnose i grunnskolen, opplevde og erfarte at deres relasjoner til lærere har hatt betydning opp mot sosial fungering, både da og nå. Ved å bruke en kvalitativ tilnærming, har det vært mulig å gjøre et dypdykk i erfaringene og refleksjonene til de tidligere elevene. Resultatet av studien er at relasjonen mellom lærer og elev har påvirkningskraft på mange plan, inkludert det sosiale. Disse funnene bidrar til å belyse et behov på videre forskning i elevmassen og peker mot viktigheten av å tilrettelegge for elevene som ikke nødvendigvis mestrer de tradisjonelle undervisningssituasjonene. This master´s thesis explores how former pupils, who also got an ADHD-diagnoses in primary and lower secondary education, experienced and perceived that their relation to their teachers as influencing their social functioning – both then and now. By using a qualitative approach, it was possible to delve deeply into the experiences and reflections of these former students. The results of the study show that the teacher-student relationship has an impact on multiple levels, including the social domain. These findings highlight a need for further research among the student population and point to the importance of adapting education for students who may not thrive in traditional classroom settings.
Publisher
UiT The Arctic University of NorwayMetadata
Show full item recordCollections
- Mastergradsoppgaver ILP [538]
Copyright 2025 The Author(s)