dc.contributor.advisor | Eriksen, Evelyn | |
dc.contributor.author | Andreassen, Maria | |
dc.date.accessioned | 2025-07-17T08:35:13Z | |
dc.date.available | 2025-07-17T08:35:13Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven utforsker hvordan tidligere elever, som også fikk en ADHD-diagnose i grunnskolen, opplevde og erfarte at deres relasjoner til lærere har hatt betydning opp mot sosial fungering, både da og nå. Ved å bruke en kvalitativ tilnærming, har det vært mulig å gjøre et dypdykk i erfaringene og refleksjonene til de tidligere elevene. Resultatet av studien er at relasjonen mellom lærer og elev har påvirkningskraft på mange plan, inkludert det sosiale. Disse funnene bidrar til å belyse et behov på videre forskning i elevmassen og peker mot viktigheten av å tilrettelegge for elevene som ikke nødvendigvis mestrer de tradisjonelle undervisningssituasjonene. | |
dc.description.abstract | This master´s thesis explores how former pupils, who also got an ADHD-diagnoses in primary and lower secondary education, experienced and perceived that their relation to their teachers as influencing their social functioning – both then and now. By using a qualitative approach, it was possible to delve deeply into the experiences and reflections of these former students. The results of the study show that the teacher-student relationship has an impact on multiple levels, including the social domain. These findings highlight a need for further research among the student population and point to the importance of adapting education for students who may not thrive in traditional classroom settings. | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/37732 | |
dc.identifier | no.uit:wiseflow:7375362:64405770 | |
dc.language.iso | nob | |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | |
dc.rights.holder | Copyright 2025 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) | en_US |
dc.title | En kvalitativ studie om hvordan elever som fikk ADHD diagnose i grunnskolen, opplevde at lærer-elev-relasjonen påvirket deres sosiale fungering. | |
dc.type | Master thesis | |