Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEriksen, Evelyn
dc.contributor.authorAndreassen, Maria
dc.date.accessioned2025-07-17T08:35:13Z
dc.date.available2025-07-17T08:35:13Z
dc.date.issued2025
dc.description.abstractDenne masteroppgaven utforsker hvordan tidligere elever, som også fikk en ADHD-diagnose i grunnskolen, opplevde og erfarte at deres relasjoner til lærere har hatt betydning opp mot sosial fungering, både da og nå. Ved å bruke en kvalitativ tilnærming, har det vært mulig å gjøre et dypdykk i erfaringene og refleksjonene til de tidligere elevene. Resultatet av studien er at relasjonen mellom lærer og elev har påvirkningskraft på mange plan, inkludert det sosiale. Disse funnene bidrar til å belyse et behov på videre forskning i elevmassen og peker mot viktigheten av å tilrettelegge for elevene som ikke nødvendigvis mestrer de tradisjonelle undervisningssituasjonene.
dc.description.abstractThis master´s thesis explores how former pupils, who also got an ADHD-diagnoses in primary and lower secondary education, experienced and perceived that their relation to their teachers as influencing their social functioning – both then and now. By using a qualitative approach, it was possible to delve deeply into the experiences and reflections of these former students. The results of the study show that the teacher-student relationship has an impact on multiple levels, including the social domain. These findings highlight a need for further research among the student population and point to the importance of adapting education for students who may not thrive in traditional classroom settings.
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/37732
dc.identifierno.uit:wiseflow:7375362:64405770
dc.language.isonob
dc.publisherUiT The Arctic University of Norway
dc.rights.holderCopyright 2025 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.titleEn kvalitativ studie om hvordan elever som fikk ADHD diagnose i grunnskolen, opplevde at lærer-elev-relasjonen påvirket deres sosiale fungering.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)