Hvordan jobber barnehagen med tidlig tilknytning hos de yngste barna, både i tilvenningen og i tiden etter
Author
Markussen, MariannAbstract
I denne masteroppgaven ønsker jeg å se nærmere på hvordan barnehagene jobber med tidlig tilknytning hos de yngste barna, både i tilvenningsperioden og i tiden etter. For å få et mer nyansert bilde ønsket jeg å ta med foreldrenes perspektiv og opplevelse av tilvenningsperioden. Det teoretiske rammeverket for min masteroppgave er klassisk tilknytningsteori som Bowlby og Stern. Men har også tatt med litt forskning av nyere date, da særlig et forskningsprosjekt fra Danmark som fikk navnet «Barnet i Centrum». Trygghetssirkelen er også representert da den på en fin måte illustrerer hvordan barnehagen kan jobbe med trygg tilknytning.
Det ble gjennomført seks individuelle intervjuer. Tre pedagoger som hadde det til felles at de alle enten jobbet på avdeling med de yngste barna, eller hadde jobbet med de yngste barna for ikke lenge siden. Jeg intervjuet også tre foreldre, og de hadde til felles at de alle hadde barn som nettopp hadde startet sin barnehagekarriere. Datamaterialet ble analysert med en tematisk tilnærming, og i funnene som kom fram at måten de ansatte jobbet med tilknytningen var å ha fokus på å være nære, trygge voksne og at barna fikk en kontaktperson som de skulle bli ekstra godt kjent med den første tiden i barnehagen, det var barnas trygge base. Det kom også fram i funnene at det kanskje er på tide å vurdere om en tredagers tilvenningsmodell er noe en må ta opp til vurdering og se om det kan finnes et alternativ som er mer i tråd med dagens foreldres forventninger og holdninger. In this masters thesis, I want to take a closer look at how kindergarten work with early attachment in the youngest children, both during the adjustment period and in the time after. To get a more nuanced picture, I wanted to include the parents perspective and experience of the adjustment period. The theoretical framework for my masters thesis is classic attachment theory such as Bowlby and Stern. But I have also included some more recent research, as a research project from Denmark named “Barnet I Center” or “The childe in the center” The circle of security is also represented as it nicely illustrates how kindergartens can work with secure attachment.
Six individual interviews were conducted. Three educators who all had in common that they either worked in a department with the youngest children, or had worked with the youngest children not to long ago. I also interviewed three parents, and they all had something in common, that they all had children who had just started their kindergarten career. The data material was analyzed with a thematic approach, and the findings thar emerged showed that the way employees worked with attachment was to focus on being close, safe adults and that the children were given a contact person who they would get to know extra well during the first time in kindergarten, that was the children’s safe base. The findings also revealed that it may be time to consider whether a three-day adaptation model is something that needs to be considered and see if there might be an alternative that is more in line with todays parents expectations and attitudes.
Publisher
UiT The Arctic University of NorwayMetadata
Show full item recordCollections
- Mastergradsoppgaver ILP [542]
Copyright 2025 The Author(s)