Show simple item record

dc.contributor.advisorManshadi, Saeed Dehghan
dc.contributor.authorPedersen, Ane Kristine Øines
dc.date.accessioned2025-07-17T08:35:18Z
dc.date.available2025-07-17T08:35:18Z
dc.date.issued2025
dc.description.abstractI denne studien har jeg undersøkt tankegangen til elever når de arbeider med sannsynlighetsoppgaver i matematikk. Hensikten med dette var å forstå og se hvordan tankegangen til elever på 8.trinn fremtrer i ulike oppgaver. Studiets forskningsspørsmål er: Hva kjennetegner elevers tankegangn innen teoretisk sannsynlighet på 8.trinn ? Denne studien har tatt i bruk kvalitativ metode for datainnsamling i form av intervju av tre elever. Elevene som deltok besvarte åtte oppgaver som har hentet inspirasjon fra utdanningsdirektoratet sine lærerstøttendeprøver 2012. Hensikten med datainnsamlingen var å få en innsikt i hvordan elevene resonnerte og besvarte oppgavene, og om det var noen sammenheng på tvers av elevene. Analysen benyttet tematisk analyse og har tatt utgangspunkt i dual-process theory av Kahneman (2011/2012). Mitt teoretiske ståsted er et tolkningsvitenskaplig paradigme, noe som har påvirket studiens fokusområde. Studien indikerer at tankegangen hos elever på 8.trinn er i hovedskap basert på intuitive strategier og resonnement, men avhengig av kontekst i oppgavene finnes det antydninger til analytiske og begrunnende resonnement. Studients nøkkelord: Matematisk tankegang, intuitive og analytisk resonnement, metakognitsjon og selvregulering.
dc.description.abstract
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/37743
dc.identifierno.uit:wiseflow:7333515:64427475
dc.language.isonob
dc.publisherUiT The Arctic University of Norway
dc.rights.holderCopyright 2025 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.titleTankegang hos elever i sannsynlighetsregning
dc.typeMaster thesis


File(s) in this item

Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)