dc.contributor.advisor | Natallia Bahdanovich Hanssen | |
dc.contributor.author | Heide, Jeanett | |
dc.date.accessioned | 2025-07-17T08:35:19Z | |
dc.date.available | 2025-07-17T08:35:19Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.description.abstract | Denne kvalitative studien undersøker hvordan rektorer i norske grunnskoler legger til rette for å forebygge vold, med utgangspunkt i problemstillingen: Hvordan arbeider rektorer for å forebygge vold i grunnskoler? For å besvare problemstillingen stilles to forskningsspørsmål:
1. Hvordan forstår rektorer vold og forebygging av vold i grunnskolen?
2. Hvilke tilnærminger anvender rektorer for å forebygge vold i skolene?
Studien benytter en fenomenologisk tilnærming og semistrukturerte intervjuer med tre rektorer for å belyse forebygging på tre nivåer, primær, sekundær og tertiær. På primærnivå prioriteres tiltak som skolestruktur, relasjonsbygging og tidlig samarbeid mellom skole og hjem for å skape et trygt miljø. Sekundærforebygging fokuserer på elever i risikosonen gjennom tilpasset opplæring og inkluderende aktiviteter, mens tertiærforebygging innebærer tett samarbeid med hjemmet og tverrfaglige instanser som PPT, BUP og barnevern for å håndtere komplekse utfordringer.
Studien konkluderer med at rektorene ser vold i skolen som et alvorlig problem og arbeider målrettet for å forebygge det gjennom en helhetlig og systematisk tilnærming på alle tre nivåer. Tiltak som rektors synlighet, samarbeid med foreldre og tverrfaglige instanser er synlig på flere nivåer av forebyggingen. | |
dc.description.abstract | | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/37745 | |
dc.identifier | no.uit:wiseflow:7375362:64409183 | |
dc.language.iso | nob | |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | |
dc.rights.holder | Copyright 2025 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) | en_US |
dc.title | Skoleledelse i praksis: Rektors arbeid med å forebygge vold i grunnskolen. | |
dc.type | Master thesis | |