Show simple item record

dc.contributor.advisorNatallia Bahdanovich Hanssen
dc.contributor.authorHeide, Jeanett
dc.date.accessioned2025-07-17T08:35:19Z
dc.date.available2025-07-17T08:35:19Z
dc.date.issued2025
dc.description.abstractDenne kvalitative studien undersøker hvordan rektorer i norske grunnskoler legger til rette for å forebygge vold, med utgangspunkt i problemstillingen: Hvordan arbeider rektorer for å forebygge vold i grunnskoler? For å besvare problemstillingen stilles to forskningsspørsmål: 1. Hvordan forstår rektorer vold og forebygging av vold i grunnskolen? 2. Hvilke tilnærminger anvender rektorer for å forebygge vold i skolene? Studien benytter en fenomenologisk tilnærming og semistrukturerte intervjuer med tre rektorer for å belyse forebygging på tre nivåer, primær, sekundær og tertiær. På primærnivå prioriteres tiltak som skolestruktur, relasjonsbygging og tidlig samarbeid mellom skole og hjem for å skape et trygt miljø. Sekundærforebygging fokuserer på elever i risikosonen gjennom tilpasset opplæring og inkluderende aktiviteter, mens tertiærforebygging innebærer tett samarbeid med hjemmet og tverrfaglige instanser som PPT, BUP og barnevern for å håndtere komplekse utfordringer. Studien konkluderer med at rektorene ser vold i skolen som et alvorlig problem og arbeider målrettet for å forebygge det gjennom en helhetlig og systematisk tilnærming på alle tre nivåer. Tiltak som rektors synlighet, samarbeid med foreldre og tverrfaglige instanser er synlig på flere nivåer av forebyggingen.
dc.description.abstract
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/37745
dc.identifierno.uit:wiseflow:7375362:64409183
dc.language.isonob
dc.publisherUiT The Arctic University of Norway
dc.rights.holderCopyright 2025 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.titleSkoleledelse i praksis: Rektors arbeid med å forebygge vold i grunnskolen.
dc.typeMaster thesis


File(s) in this item

Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)