Skoleledelse i praksis: Rektors arbeid med å forebygge vold i grunnskolen.
Forfatter
Heide, JeanettSammendrag
Denne kvalitative studien undersøker hvordan rektorer i norske grunnskoler legger til rette for å forebygge vold, med utgangspunkt i problemstillingen: Hvordan arbeider rektorer for å forebygge vold i grunnskoler? For å besvare problemstillingen stilles to forskningsspørsmål:
1. Hvordan forstår rektorer vold og forebygging av vold i grunnskolen?
2. Hvilke tilnærminger anvender rektorer for å forebygge vold i skolene?
Studien benytter en fenomenologisk tilnærming og semistrukturerte intervjuer med tre rektorer for å belyse forebygging på tre nivåer, primær, sekundær og tertiær. På primærnivå prioriteres tiltak som skolestruktur, relasjonsbygging og tidlig samarbeid mellom skole og hjem for å skape et trygt miljø. Sekundærforebygging fokuserer på elever i risikosonen gjennom tilpasset opplæring og inkluderende aktiviteter, mens tertiærforebygging innebærer tett samarbeid med hjemmet og tverrfaglige instanser som PPT, BUP og barnevern for å håndtere komplekse utfordringer.
Studien konkluderer med at rektorene ser vold i skolen som et alvorlig problem og arbeider målrettet for å forebygge det gjennom en helhetlig og systematisk tilnærming på alle tre nivåer. Tiltak som rektors synlighet, samarbeid med foreldre og tverrfaglige instanser er synlig på flere nivåer av forebyggingen.
Forlag
UiT The Arctic University of NorwayMetadata
Vis full innførselSamlinger
- Mastergradsoppgaver ILP [538]
Copyright 2025 The Author(s)