Show simple item record

dc.contributor.advisorKarlsen, Silje Solheim
dc.contributor.advisorKleemann, Carola
dc.contributor.authorSomby, Maien Nergård
dc.date.accessioned2025-07-19T08:35:15Z
dc.date.available2025-07-19T08:35:15Z
dc.date.issued2025
dc.description.abstractDenne masteroppgaven undersøker hvordan samiske temaer planlegges og praktiseres i henhold til læreplanens krav i norskfaget i Nord-Troms, og hvordan undervisningen kan ivareta en helhetlig tilnærming til temaet. Studien kombinerer en dokumentanalyse av LK20 med en kvantitativ spørreundersøkelse rette mot norsklærere på 5-10. trinn i regionen. Funnene viser at selv om læreplanen åpner for integrering av samiske perspektiver, oppleves kravene som uklare. Hele 85% av lærerne oppgir at de har fått lite eller ingen veiledning i hvordan kravene skal tolkes. Manglende kompetanse, ressurser og tid gjør at samiske temaer ofte behandles punktvis og symbolsk, gjerne i forbindelse med samenes nasjonaldag. Teoretisk bygger oppgaven på forskning innen samisk og vestlig pedagogikk, litteraturdidaktikk og språklig og kulturell kompetanse. Fornorskningens konsekvenser for regionen danner et viktig bakteppe, og viser hvorfor skolen i dag har et særskilt ansvar for å gi elevene innsikt i samisk historie, språk og identitet. Oppgaven konkluderer med at det trengs tydeligere struktur, bedre veiledning og styrket kompetanse for å sikre at samiske perspektiver integreres helhetlig og faglig i norskfaget – ikke kun som symbolsk pynt, men som en naturlig del av undervisningen.
dc.description.abstract
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/37784
dc.identifierno.uit:wiseflow:7362439:64435033
dc.language.isonob
dc.publisherUiT The Arctic University of Norway
dc.rights.holderCopyright 2025 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.titleDet (u)synlige samiske i Nord-Troms - En studie av lærernes arbeid med samiske temaer i norskfaget
dc.typeMaster thesis


File(s) in this item

Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)