Elevenes opplevelse og forståelse av isbreer og deres rolle i klimaendringer
Author
Karlsen, Tord FjellvangAbstract
Læring utenfor klasserommet kan bidra til dypere og mer langvarig forståelse av vitenskapelige sammenhenger, samt bidra til økt forståelse av naturen som system (Ayotte-Beaudet et al., 2017). Samtidig har virtual reality (VR) vist seg å kunne ha positiv innvirkning på elevers motivasjon og forståelse av komplekse faglige tema (Rojas-Sánchez et al., 2023). Det finnes imidlertid begrenset forskning som undersøker VR i kombinasjon med, eller som alternativ til uteskole. I tillegg viser regjeringen til en ambisjon om en mer praktisk og engasjerende skolehverdag.
Denne studien tar elever med på fysisk og virtuell brevandring med mål om å lære om isbreer og deres rolle i klimaendringer. Studien har tilknytning til GlacierXperience, et prosjekt støttet av EU for å bringe isbreer inn i klasserommet ved hjelp av digital teknologi. I studien var åtte elever fra ungdomstrinnet med på en fysisk brevandring i Steindalen i Lyngen. Hovedfokuset var på isbreens evne til å reflektere varme, hvor elevene fikk utforske albedoeffekten på nært hold. De ulike delene i dalen var også med på å skape et bilde av isbreens påvirkning på landskapet, samt dens rolle i klimaendringer. Brevandringen ble filmet med et 360-graders kamera, som i andre del av undervisningsopplegget ble brukt til virtuell brevandring med VR-briller. I tillegg til elevene som var på fysisk brevandring, deltok resten av ungdomsskoletrinnet på virtuell brevandring, som var del av et stasjonsarbeid om isbreer og deres rolle i klimaendringer.
Studien har en kvalitativ tilnærming og tar utgangspunkt i feltsamtaler og parintervju med lydopptak, samt observasjoner som ble gjort underveis i prosjektet. For å avdekke eventuelle forskjeller i forkunnskaper svarte alle elevene på et kvalitativt spørreskjema før deltakelse av ekskursjoner og stasjonsarbeid. Fra resultatene diskuteres tre hovedfunn: praktisk metodiske aspekter, elevenes følelser og faglig forståelse. Det viser seg at fysisk brevandring byr på rike opplevelser og bidrar til dypere faglig forståelse, mens VR kan være et godt alternativ for elever som ikke kan delta på slike turer. Learning outside the classroom can lead to a deeper and longer-lasting understanding of scientific concepts, as well as a better understanding of nature as a system (Ayotte-Beaudet et al., 2017). At the same time, virtual reality (VR) has been shown to boost students' motivation and help them grasp complex academic topics (Rojas-Sánchez et al., 2023). However, there is limited research on combining VR with outdoor education or using it as an alternative. Additionally, the Norwegian government has expressed a goal of making school more practical and engaging for students.
This study brings students on both physical and virtual glacier excursions to learn about glaciers and their role in climate change. The study is part of GlacierXperience, an EU-funded project that uses digital technology to bring glaciers into the classroom. Eight students from secondary school participated in a physical glacier hike in Steindalen in Lyngen. The main focus of the excursion was the glacier’s ability to reflect heat, allowing students to explore the albedo effect up close. Different parts of the valley also helped illustrate the glacier’s impact on the landscape and its role in climate change. The hike was filmed using a 360-degree camera, which was later used for a virtual glacier hike with VR headsets. In addition to the students who went on the physical excursion, the rest of the students in the secondary school participated in the virtual excursion as part of a station-based learning activity about glaciers and climate change.
The study uses a qualitative approach, including field conversations, paired interviews with audio recordings, and observations made during the project. To assess differences in prior knowledge, all students completed a qualitative questionnaire before taking part in the excursions and station-based activities. The findings focus on three main areas: practical and methodological aspects, students’ emotional responses, and their academic understanding. The results show that physical glacier excursions provide rich experiences and support deeper academic learning, while VR offers a good alternative for students who cannot participate in such trips.
Publisher
UiT The Arctic University of NorwayMetadata
Show full item recordCollections
- Mastergradsoppgaver ILP [550]