Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDrageset, Ove Gunnar 
dc.contributor.authorErsfjord, Liv Mona
dc.date.accessioned2025-07-19T08:35:17Z
dc.date.available2025-07-19T08:35:17Z
dc.date.issued2025
dc.description.abstractTilpasset opplæring innebærer at alle elever skal få et tilfredsstillende utbytte av opplæringen, uavhengig av hvilke forutsetninger de har. Alle skal også få utnyttet og utviklet sine evner, noe som tilsier at prinsippet om tilpasset opplæring også skal gjelde for elever med stort læringspotensial. Undervisningen skal i tillegg legge vekt på at elevene skal ha kompetanse i utforsking og problemløsing. Målet mitt var derfor å bidra til bedre tilpasset undervisning for alle elever, også de med stort læringspotensial, gjennom å gjennomføre et aksjonsforskningsprosjekt der lærere skulle implementere Peter Liljedahls metode for undersøkende undervisning som han presenterer i boken Å bygge et tenkende klasserom i matematikk (2023). I prosjektet skulle jeg også bidra til at lærerne økte sin kunnskap om elevers matematiske kompetanse og elever med stort læringspotensial ved å formidle kunnskap om dette til dem, etter selv å ha satt meg inn i temaene. Forskningsprosjektet var forankret i en casestudie med fenomenologisk tilnærming der utvalget i studien besto av seks lærere som jobbet sammen i et lærerteam, og datamaterialet besto av samtaler der disse lærerne reflekterte over erfaringer de gjorde seg i prosjektperioden. Datamaterialet ble transkribert, analysert og kodet på bakgrunn av fellestrekkene i det lærerne sa. Videre drøftet jeg deltakernes beskrivelser av utvikling, endringer, utfordringer og positive erfaringer i utviklingsarbeidet sett i lys av relevant litteratur for å belyse betydningen utviklingsarbeidet kunne ha hatt for å oppnå undervisning tilpasset alle elever, også de med stort læringspotensial, og for å svare på forskningsspørsmålene mine. Disse var: * Hvordan beskriver lærerne sin egen utvikling? * Hvilke endringer oppfatter lærerne i klasserommet? * Hvilke utfordringer og positive erfaringer framhever de? Forskningsresultatene indikerte at å implementere Liljedahls (2023) rammeverk for undersøkende undervisning, samt øke lærernes kunnskap om elevenes matematiske kompetanse og elever med stort læringspotensial, bidro til å tilpasse undervisningen for alle elever, også de med stort læringspotensial.
dc.description.abstract
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/37788
dc.identifierno.uit:wiseflow:7333515:64398985
dc.language.isonob
dc.publisherUiT The Arctic University of Norway
dc.rights.holderCopyright 2025 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.titleUndersøkende undervisning og tilpasset opplæring for alle elever - også de med stort læringspotensial
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)