Show simple item record

dc.contributor.advisorVibeke Øie. Vibeke.oie@uit.no
dc.contributor.authorAsbjørnslet, Eline Hansen
dc.date.accessioned2025-07-22T08:35:27Z
dc.date.available2025-07-22T08:35:27Z
dc.date.issued2025
dc.description.abstractI denne kvalitative studien har jeg undersøkt hvordan én skole har arbeidet med å øke elevenes leseferdigheter i utviklingsarbeidet Leseløftet. For å undersøke dette har jeg tatt utgangspunkt i tre forskningsspørsmål for å belyse lærernes erfaringer og opplevelser ved innføringen og gjennomføringen av utviklingsarbeidet. Studien tar utgangspunkt i datamaterialet som består av tre semi-strukturerte intervju med til sammen 5 informanter, og benytter også elevenes resultater fra nasjonale prøver i lesing. Dette for å diskutere resultatene opp mot datamaterialet fra intervjuene. Analysen er en tematisk analyse som deler materialet opp med utgangspunkt i forskningsspørsmålene. Masteroppgaven bygger på relevante teoretiske perspektiver, blant annet om lesing og læring, og presenterer tidligere forskning om hva det vil si å være en god leselærer, samt LISA-studien. Funnene knyttet til forskningsspørsmålene belyser flere teoretisk forankrede tiltak både på administrativt nivå, i lærerkollegiet og i klasserommene. Datamaterialet viser også at Leseløftet er et viktig arbeid i utviklingen av elevenes leseferdigheter, noe som er med på å ruste elevene for videre skolegang og arbeidsliv. Samtidig viser datamaterialet en forskjell mellom utøvende norsklærere og ikke-utøvende norsklærere sin erfaring med oppstarten og gjennomføringen av Leseløftet. Studien belyser viktigheten av lesing som grunnleggende ferdighet i alle fag, samt norskfagets særskilte ansvar i norskopplæringen. Funnene viser at man i et slikt utviklingsarbeid må vektlegge alle fag for å sikre lærernes forståelse og motivasjon for å drive arbeidet videre. Videre viser studien en endring i elevenes leseferdigheter i klasserommene, selv om resultatene fra nasjonale prøver ikke har en markant bedring. Dette tydeliggjør at en slik endring tar tid å utvikle og innarbeidet før man kan forvente synlige resultater ved kartlegginger og prøver.
dc.description.abstract
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/37800
dc.identifierno.uit:wiseflow:7336252:64251126
dc.language.isonob
dc.publisherUiT The Arctic University of Norway
dc.rights.holderCopyright 2025 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.titleHva kan man gjøre for å øke elevenes leseferdigheter?
dc.typeMaster thesis


File(s) in this item

Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)