Orakel, møteplass eller læringsfellesskap? Læreres bruk av, og tanker om det nettbaserte veiledningstilbudet Lærerforum.
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/3823Dato
2012-03-01Type
Doctoral thesisDoktorgradsavhandling
Forfatter
Lund, ØysteinSammendrag
Avhandlingen består av tre delstudier, presentert i tre artikler, som omhandler læreres bruk av, og
vurdering av det nettbaserte veiledningsforumet Lærerforum. Lærerforum er et åpent forum hvor et
veilederteam, og andre brukere av forumet gir tilbakemelding på problemstillinger relatert til praksis i
skolen. Artiklene beskriver henholdsvis en spørreskjemaundersøkelse blant brukere av Lærerforum,
analyse av problemstillinger sendt inn til forumet og intervju av et utvalg brukere av forumet. Studien
viser at forumet vurderes positivt av brukere, særlig i forhold til kvaliteten ”relevans”. Brukere av
forumet er imidlertid noe mer tilbakeholdne med å rapportere praksisrelatert effekt av å bruke forumet,
noe som i studien ses i sammenheng med en gjennomgående sporadisk bruk av forumet. Bruk av
forumet gjennom å lese andres innlegg skjer i større grad enn innsending av egne problemstillinger.
Studien viser videre at det er sammenheng mellom hyppig bruk av Lærerforum og tilbøyelighet til å
drøfte problemstillinger fra forumet med kolleger. Det er dermed ikke grunnlag for å anta at bruk av
Lærerforum fortrenger faglige samtaler med kolleger. Det fremkommer videre ulike tanker om hvordan
Lærerforum skal benyttes. Noen ønsker å bruke forumet i fellesskap med det øvrige kollegium, mens
andre ønsker å bruke forumet individuelt, for å drøfte spørsmålsstillinger som oppleves vanskelig å ta
opp i kollegiet.
Beskrivelse
The papers of this thesis are not available in Munin:
1. Øystein Lund: '”Lærerforum”- Læreres bruk av, og vurdering av et nettbasert veiledningstilbud', Norsk Pedagogisk Tidsskrift (2011) vol. 5 pp. 344-359. Available at http://www.idunn.no/ts/npt/2011/05/art02
2. Øystein Lund: '”Nå har jeg virkelig bruk for noen gode råd”. Læreres spørsmålsstillinger til et nettbasert veiledningsforum', Psykologi i kommunen (2011) vol. 2 pp. 57-64.
3. Øystein Lund: 'Orakel, møteplass eller læringsfellesskap? Samtaler om det nettbaserte veiledningstilbudet Lærerforum', Tidsskriftet FoU i praksis, 5(2), 97-91. Abstract available at http://www.tapirforlag.no/node/1708
1. Øystein Lund: '”Lærerforum”- Læreres bruk av, og vurdering av et nettbasert veiledningstilbud', Norsk Pedagogisk Tidsskrift (2011) vol. 5 pp. 344-359. Available at http://www.idunn.no/ts/npt/2011/05/art02
2. Øystein Lund: '”Nå har jeg virkelig bruk for noen gode råd”. Læreres spørsmålsstillinger til et nettbasert veiledningsforum', Psykologi i kommunen (2011) vol. 2 pp. 57-64.
3. Øystein Lund: 'Orakel, møteplass eller læringsfellesskap? Samtaler om det nettbaserte veiledningstilbudet Lærerforum', Tidsskriftet FoU i praksis, 5(2), 97-91. Abstract available at http://www.tapirforlag.no/node/1708
Forlag
Universitetet i TromsøUniversity of Tromsø
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2012 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: