Viser treff 730-749 av 10099

    • Å leve sammen med yngre personer med demenssykdom : en kvalitativ studie som setter søkelys på erfaringer i hverdagslivet til familier som rammes av demenssykdom 

      Sørgaard, Silja Karine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-11-01)
      En demenssykdom medfører store endringer i livet, både for den som rammes og de pårørende.Sykdommen rammer ikke bare eldre mennesker, men også personer under 65 år. Pårørende i denne gruppen vil ofte komme inn i rollen som omsorggivere tidlig i livet. Hensikten med denne mastergradsstudie har vært å vinne ny kunnskap om hvordan det er å leve sammen med en yngre person med sykdommen og hvilke ...
    • Å leve uten sternum : etterundersøkelse av hjerteopererte med postoperativ komplisert mediastinitt ved UNN 

      Revhaug, Sonja Marie; Moene, Lise Carine J. (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-06-01)
      Postoperativ komplikasjon i form av mediastinitt etter åpen hjertekirurgi er et fryktet utfall med høy mortalitet. En effektiv behandlingsform er bløtdelsplastikk, med bruk av omentum majus, musculus pecotralis eller både oment og muskulatur. Vi har ønsket å studere langtidseffektene av slik behandling hos alle gjenlevende Tromsøpasienter som gjennomgikk en slik behandling fra 1998-2010. Ved ...
    • Å lære i praksis. Veiledningens betydning for opplevelse av det kliniske læringsmiljøet - en evalueringsstudie 

      Aronsen, Mari Henriette Tande (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-07)
      Hensikten med denne studien er å måle sykepleierstudenters erfaringer og synspunkter på det kliniske læringsmiljøet og veiledningsrelasjonen i spesialisthelsetjenesten innenfor praksisstudier i henholdsvis medisinske og kirurgiske avdelinger. Det er gjort en tverrsnittstudie av sykepleierstudenters opplevelse av veiledning i klinisk praksis. Studien tar utgangspunkt i en spørreskjemabasert undersøkelse ...
    • Å lære om snøskred og ta beslutninger i skredterreng: En kvantitativ studie av nybegynneres faktorbruk i sin beslutningstaking 

      Jorunnson Heill, Brage (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-14)
      9 av 10 som omkommer i snøskred utløste selv skredet. Å forbedre beslutningene i forkant av en ulykke kan derfor være livbergende. Hvordan vi driver opplæring i skredfaget er derfor viktig. Tidligere studier har sett på hvilke faktorer eksperter ser som relevante og benytter i sin beslutningstaking. Denne studien ser på hvilke faktorer nybegynnere bruker og ser på som viktige etter at de har gjennomført ...
    • Å lære opp foreldre i håndtering og stimulering av sitt for tidlig fødte barn. En kvalitativ intervjuundersøkelse basert på fysioterapeuters erfaringer 

      Lystad, Magnhild Aasbø (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-05)
      Hensikten med denne studien er å øke kunnskap om overføring av handlingskompetanse mellom fysioterapeuter og foreldre til for tidlig fødte barn. Foreldrene skal få mulighet til å stimulere økt postural kontroll og selektive bevegelser hos sine barn. Aktuelle temaer knyttet til overføring og opplæring av foreldre i spesifikk handlingskompetanse viste seg å bestå av flere forhold, der prosessen med å ...
    • Å medvirke når barnevernet undersøker. En studie av barn og foreldres medvirkning i barnevernets undersøkelsesarbeid 

      Havnen, Karen J Skaale; Christiansen, Øivin; Ljones, Eirinn Hesvik; Lauritzen, Camilla; Paulsen, Veronika; Jarlby, Frederikke; Vis, Svein Arild (Research report; Forskningsrapport, 2020-04)
      Dette er den femte delrapporten fra prosjektet «Barnevernets undersøkelsesarbeid – fra bekymring til beslutning». Denne delrapporten dreier seg om barn og foreldres medvirkning i barnevernets undersøkelsesarbeid. Problemstillingene belyses ved hjelp av kvantitative og kvalitative data fra 1123 undersøkelsessaker, samt intervjuer med barn, foreldre og kontaktpersoner i 12 saker. Intervjuene følger ...
    • Å mestre livet når noen dør : en studie av sammenhengen mellom gamle gravferdsritual fra Nord-Norge, kulturelt helsefremmende mestring og sorgarbeid 

      Hansen, Leif Hugo (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2007-05)
      Bakgrunnen for denne studien har vært et ønske om å aktualisere mer kunnskap om sammenhengen mellom gamle gravferdsritual og deres innflytelse på folks helse i forbindelse med sorg og sorgarbeid. Det empiriske materialet består av etnografiske narrativer basert på intervju og samtaler med eldre mennesker fra to bygdesamfunn henholdsvis nord og sør i Troms fylke, i tilegg til noen gamle post ...
    • “Å sette staven igjen” – tilhørighet til familie, sted, personer og natur. Å fremme et meningsfylt liv for personer med demenssykdom i sykehjem i Nord-Norge. 

      Drageset, Ingrid Marie Saga (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2015-01-23)
      Spørsmålet ”Eldre mennesker med demenssykdom: Hva betyr tilhørighet i eget liv for en meningsfylt tilværelse i sykehjemmet?” ble undersøkt ved intervju og feltarbeid med personer med demenssykdom, pårørende, pleiere og sykepleieledere i sykehjem i Nord-Norge. Et livsløpsperspektiv ble lagt til grunn. Dataene fra intervjuene ble analysert ved narrativ- og innholdsanalyse. Å få demenssykdom, og ...
    • Å skape et hjem – kvinners plass i den tidlige institusjonsbyggingen. Nord-Norge før 1940 

      Hamran, Torunn (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2007)
      Scandinavian welfare research has paid more and more attention to the role played by women in building institutions for children, the sick and the elderly. The new institutions were generally called ”homes” and it was precisely this linkage between women and homes that may have led to clear perceptions of what the new ”homes” were like. Concepts like motherliness, homeliness and intimacy are ...
    • Å skape handlingsrom for pasientsikkerhet i sykehjem. Sykepleieres erfaringer med å delta i simulering in situ på sykehjem 

      Lindgren, Sari Johanna; Høgbakk, Mona Lahm; Evju, Anne Svelstad; Wiklund Gustin, Lena (Chapter; Bokkapittel, 2021-01-08)
      Some patients in nursing homes require extra attention to enable staff to detect and manage deterioration at an early stage. Nursing skills are vital to make systematic observations and assessments of a patient’s condition. It is challenging for nurses in nursing homes to make professional decisions without being able to consult other nurses. To improve the quality and safety of health care for ...
    • Å skrive dagbok til intensivpasienten: betydning for intensivsykepleierens fagutøvelse 

      Kvande, Monica Evelyn (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-05-19)
      SAMMENDRAG Tema for studien er ”Å skrive dagbok til intensivpasienten – betydning for intensivsykepleierens fagutøvelse”. Intensivpasientene gjennomlever en tid med fremmede sanseinntrykk og endringer i kroppen. Det er en veksel mellom klare og uklare minner fra tiden som intensivpasient, og forunderlig og til dels uforståelige erfaringer viser seg ofte å dominere pasienters fortellinger fra ...
    • Å skrive for og om undervisning og utdanning 

      Allern, Marit; Skaalvik, Mari Wolff; Iversen, Anita (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-10-26)
      Vitenskapelig ansatte i høyere utdanning skriver for å formidle resultater fra forskning og utviklingsarbeid. Denne artikkelen rapporterer fra en studie om et skrivekurs over et år for universitetslektorer. Prosessen synliggjør utvikling av et praksisfellesskap gjennom kurset og peker på ulike barrierer mot skriving som måtte brytes i prosessen. For grupper av ansatte som har undervisning som sin ...
    • Å skrive om livsmot 

      Clancy, Anne; Thorsen, Rolf (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-01-17)
      The phenomenon of ‘Livsmot’ can be expressed in a myriad of ways. This essay is the introductory text to a special issue in Nordisk Tidsskrift for Helseforskning that in its entirety concerns ‘livsmot’. The collection of essays should be of interest to students, researchers, health professionals and others. The issue highlights and discusses different philosophical approaches that can promote our ...
    • Å snakke om eller fra kroppen - En psykomotorisk undersøkelse av langvarige bekkensmerter 

      Jensen, Torill Marie (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-06)
      Bakgrunn: Det har vært mange myter og teorier knyttet til kvinners bekkensmerter gjennom historien. Langvarige bekkensmerter er fortsatt beskrevet som vanskelig å forstå i mye forskningslitteratur, og det er uklarhet rundt hvordan det bør behandles. En ny doktoravhandling konkluderer med at psykomotorisk fysioterapi kan være et fullgodt alternativ til tverrfaglig behandling for disse kvinnene. Ingen ...
    • Å tenke eller ikke å tenke? Bevisst eller ubevisst tenkning ved beslutningstaking. 

      Kirkeby, Mona (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-06-02)
      I følge Dijksterhuis og Nordgren´s teori om ubevisst tenkning blir det hevdet at avgjørelser tatt etter en tid med distraksjon fører til bedre beslutninger, enn hvis man tenker bevisst over oppgaven i fokus. Denne studien tar for seg en utvidet replikasjonsstudie for å undersøke om ubevisst tenkning bedrer kvaliteten på komplekse beslutninger og belyse hvordan sosial påvirkning kan ha en betydning ...
    • Å være tilfreds med sin egen kropp. En kvalitativ studie om hva som fremmer et positivt kroppsbilde blant kvinner 

      Urstad, Benedikte Dvergsnes (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-06)
      Denne oppgaven handler om hva som fremmer et positivt kroppsbilde blant kvinner. Studien undersøker kvinners vandring fra et negativt til et positivt kroppsbilde. Målet med oppgaven er øke kunnskapen, slik at det kan drives forebyggende arbeid mot et negativt kroppsbilde og fremme et positivt kroppsbilde i samfunnet. Studien baserer seg på et kvalitativt forskningsdesign hvor fem kvinner har blitt ...
    • Å være ungdom med cerebral parese og finne motivasjon til å trene 

      Haug, Anne Marte Enne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-05-12)
      Bakgrunn: Man vet stadig mer om senfølger hos voksne med cerebral parese (CP). Fysisk aktivitet rapporteres å påvirke funksjon i positiv retning, og mennesker med CP trener ofte mye gjennom oppveksten. Erfaringsmessig mister mange motivasjonen for trening når de kommer i ungdomsalderen slik at videreføring av en fysisk aktiv livsstil kan være utfordrende. Hensikt: Å få økt kunnskap om hvordan ...
    • Å være veileder i "praksisvinden"-utfordringer og didaktiske implikasjoner for praksisveilederutdanningen 

      Tveiten, Sidsel; Røkholt, Gro (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-03-01)
      Studien undersøker praksisveilederes utfordringer i veiledning av studenter i helse - og sosialfagutdanninger. Studien er en kvalitativ tekstanalyse. Datamaterialet er 72 eksamensbesvarelser fra praksisveiledere som gjennomførte praksisveilederutdanning. Resultatene viser at praksisveilederne har mange utfordringer; intrapersonlige-, interpersonlige- og strukturelle utfordringer. Hovedkategoriene ...
    • Å, hvordan skal dette gå - en undring omkring bekymringens etikk 

      Thorsen, Rolf (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-11-21)
      Dette essayet er et forsøk på å kretse inn ulike sider ved fenomenet bekymring. Tilnærmingen er fenomenologisk og knytter an til en livsfilosofisk tradisjon. Hensikten er ikke å finne definisjoner, men en langsom tilnærming for om mulig avdekke nye og andre sider ved fenomenet. Patologisk bekymring, en kretsende bekymring som kan sperre oss inne og stjele alle krefter, faller utenfor det ...
    • Åndelig omsorg i livsgledehjem - sykepleieres kompetanse på å identifisere og møte pasientens åndelige behov 

      Abelsen, Edith (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-04)
      Bakgrunn: I Livsgledehjem er omsorgen basert på et helhetlig menneskesyn, der aktiviteter med åndelig innhold skal være en del av dette. Hensikten med studien er å få kunnskap om hva sykepleiere som arbeider i Livsgledehjem legger i begrepet åndelighet, og hvilken kompetanse sykepleiere har for å identifisere og møte pasientens åndelige behov. Metode: Det er benyttet en kvalitativ metode med ...