Originalitet og appropriasjon hos Ludvig Karsten og Odd Nerdrum : analyse av seks verk
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/4030Date
2011-11-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
Gjennom en vandring blant forskjellige oppfatninger når det gjelder originalitet og appropriasjon, vil jeg gjennomføre en analyse om hvordan disse begrepene gjør seg synlige i Ludvig Karstens (1876-1926) og Odd Nerdrums (1944-) sine verk. Samtidig vil jeg undersøke hvis det finnes et fellespunkt eller en konneksjon mellom disse to kunstnere.
Ettersom ”originalitet” stadig blir analysert fra nye vinkler, er det da mulig å komme fram til en fast definisjon av dette begrepet? Må kunstneren følge bestemte retningslinjer som kreves i et bestem historisk tidspunkt, for å nå fram til originaliteten?
Både Karsten og Nerdrum vender tilbake til gamle mestere i en tid da den kunstneriske
atmosfæren kjennetegnes for å følge eksperimentasjonen og søken etter ”originaliteten”. Det er ut ifra dette jeg vil utrede en komparativ analyse av verk fra Karsten og Nerdrum sammenlignet til andre kunstnere fra forskjellige tidsrom som strekker seg fra det XVI, XVII og XIX århundre. Rembrandt, Watteau og Caravaggio bl.a., er kunstnerne som, etter mitt synspunkt, Karsten og Nerdrum holder seg til i de utvalgte maleriene.
Jeg vil finne fram til hvordan originaliteten opptrer hos Karsten og Nerdrum via appropriasjonen. En appropriasjon som på ulike måter vender seg til tradisjonen og forvandler den til en nåværende resurs for å skape et nytt verk.
Publisher
Universitetet i TromsøUniversity of Tromsø
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2011 The Author(s)
The following license file are associated with this item: