Aggression replacement training : deltakernes vurdering av motivasjonelle faktorer
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/4380Date
2012-05-01Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Eliassen, SiriAbstract
Denne studien undersøkte effekt av Aggression Replacement Training (ART) på om lag 70 barn og unge i Norge, samt viktigheten av motivasjonelle faktorer underveis i intervensjonen. Studien fokuserte på to mål: Effektdata basert på Sosial Skills Rating System (SSRS), der lærere og foreldre vurderte problematferd og sosial kompetanse før og etter ART-intervensjonen, og motivasjonsdata basert på et spørreskjema utviklet spesielt for implementering av ART i Norge. Barna svarte her på spørsmål om rekruttering, informasjon, funksjon, samt vurderte viktigheten av ulike elementer i ART. Effektmålene viste positive endringer i problematferd og sosial kompetanse. Motivasjonsdata viste at deltakerne vurderte funksjon av intervensjon som viktigst, og at barn og ungdom vurderte noen faktorer ulikt: barna skåret emosjonelt klima høyt, mens ungdommene vurderte elementer som ros og tilbakemeldinger som viktigst. Resultatene viste også at rekruttering påvirket deltakernes vurderinger ved at de som bestemte deltakelse selv og de som ble rekruttert av lærere vurderte de fleste faktorer som viktigere enn de som ble rekruttert av foreldre. Resultatene fra denne undersøkelsen indikerer viktigheten av å studere hva som ligger bak en dokumentert effekt i en atferdsintervensjon, og at brukernes erfaringer er sentralt.
Publisher
Universitetet i TromsøUniversity of Tromsø
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2012 The Author(s)
The following license file are associated with this item: