Institutt for lærerutdanning og pedagogikk: Recent submissions
Now showing items 1041-1060 of 1695
-
Samisk verdensforståelse i møte med helsevesenet. Misforståelser i terapien
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-24)I denne oppgaven ønskes det å sette fokus på samiske pasienters møte med psykiatrien. Det anses her som et problem at sjøsamisk verdensforståelse og verdier ikke blir forstått, og/eller tatt hensyn på, i det psykiatriske systemet. Det presenteres eksempler på den spirituelle verden, som sjøsamer i mitt eget lokalsamfunn lever i, gjennom fortellinger gitt av informanter fra den sjøsamiske kommunen ... -
«En dårlig magefølelse». En kvalitativ studie om mistanker om seksuelle overgrep mot barn
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-10-31)Denne oppgaven omhandler seksuelle overgrep mot barn, med fokus på mistanker om overgrep. Den er basert på en kvalitativ undersøkelse der datamaterialet er innhentet gjennom semistrukturerte forskningsintervju. Det overordnede formål har vært å ta del i fire barnehagelæreres kunnskaper, erfaringer og håndtering i forhold til mistanker om seksuelle overgrep mot barn. Funn i studien viser at samtlige ... -
Implementering av Tidlig Innsats Altamodellen. Hvordan beskriver tre lærere implementeringen av tidlig innsats Altamodellen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-11-01)Denne masteroppgaven sitt tema har sitt overordnede utspring i FNs barnekonvensjon, og hvordan målene i denne, via offentlige dokumenter, er forsøkt operasjonalisert og imøtekommet gjennom en arbeidsmodell initiert av Alta kommune, også kalt Tidlig Innsats Altamodellen. Det overordnende målet er prinsippet om barnets beste. Oppgaven har som mål å undersøke hvordan uttrykk implementeringen av ... -
Lærernes vurderingspraksis i matematikkfaget. En kvalitativ studie fra Nord-Troms av matematikklæreres oppfatninger av vurdering i faget
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-11-01)Denne mastergradsoppgaven bygger på et konstruktivistisk verdenssyn, og er følgelig av kvalitativt preg. Jeg har gjennom åtte semistrukturerte intervjuer med matematikklærere på ungdomstrinnet ønsket å finne ut av: "Hva er matematikklærernes oppfatninger av vurdering i faget?". Et underliggende begrepsapparat utgjorde teorigrunnlaget mitt. Teorigrunnlaget og innsamlet data ble gjenstand for en ... -
Lærerstudenters affekt av utforskende matematikk. En kvalitativ studie av lærerstudenters affekt av utforskende matematikk, før og etter å ha gjennomført utforskende matematikk i praksis
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-11-01)Bakgrunn for denne studien var vår deltagelse på forskningsprosjekt ved Universitetet i Tromsø for styrking av matematikkpraksis for lærerstudenter. Vi har også selv en sterk personlig interesse for utforskende matematikk. I denne studien undersøkte vi et utvalg lærerstudenters affekt av matematikk og studerte om det var noen relasjon til utforskende matematikk. Vi ønsket å se hvilken affekt av ... -
Sammenhengen mellom undersøkende matematikkundervisning i lærerutdanning og lærerpraksis
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-11-01)Denne masteroppgaven har problemstillingen: På hvilken måte er det sammenheng mellom læreres oppfatninger av undersøkende matematikkundervisning i lærerutdanningen og hvordan de bruker undersøkende matematikkundervisning i sin matematikkundervisning? Jeg har avgrenset problemstillingen min til å gjelde lærere som er utdannet i løpet av de to første kullene i den nye lærerutdanningen ved UiT og som ... -
Naturgeografi i samfunnsfag. På hvilken måte forholder et utvalg lærere i mellomtrinnet og ungdomskolen seg til naturgeografi som en del av samfunnsfaget?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-11-01)Denne undersøkelsen tar for seg forskningsspørsmålene: «På hvilken måte forholder et utvalg lærere i mellomtrinnet og ungdomskolen seg til naturgeografi som en del av samfunnsfaget?» og «Blir naturgeografien bortprioritert i samfunnsfaget av lærerutdanningen, lærerne eller skolemyndighetene?». Bakgrunnen for undersøkelsen er at jeg selv ikke opplevde naturgeografiens tilstedeværelse i samfunnsfaget. ... -
The Impact of Cyberbullying and Cyber Harassment on Academic Achievement
(Peer reviewed; Chapter; Bokkapittel, 2016)Cyberbullying is commonly measured by either an inventory of manifest variables (i.e. cyber harassment) or the use of global items covering cyberbullying in general. This study aimed to compare these two approaches in terms of how they predict academic achievement. Structural equation modelling (SEM) was used to build recursive models including variables of academic achievement, traditional and cyber ... -
Opplæringstilbudet til elever med utagerende atferd. Hva forteller lærerne om opplæringstilbudet til barn som viser utagerende atferd?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-12-13)Formålet med denne undersøkelsen var å få bedre innsikt i opplæringstilbudet til barn som viser utagerende atferd, og hvilke praksiser som kommer til uttrykk i skolen. På hvilke måter er viktige elementer som kan betraktes som en forutsetning for et tilfredsstillende opplæringstilbud vektlagt. Utfordringen i skolen er å få til et godt læringsmiljø for den enkelte elev, og i klassen som helhet. For ... -
Å få hjelp til det uhjelpelige. Hvordan unge mennesker opplevde hjelpen etter seksuelle overgrep
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-11-01)Masteroppgaven fokuserer på hvordan man kan avdekke seksuelle overgrep, og hvordan unge mennesker utsatt for seksuelle overgrep opplevde hjelpen de fikk i etterkant. Studien tar for seg ulike hjelpepersoner; familie, venner, skole og ulike instanser. Teorigrunnlaget er fra tidligere forskning om seksuelle overgrep, samt forskning rundt traumatisk stress og traumer, resiliens og posttraumatisk vekst. ... -
Nordnorske distriktsjenters utdanningsreise. En studie av utdanningsmobilitet blant jenter fra utkanten
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-11-01)Tema for mastergradsoppgaven er utdanningsmobile jenter fra utkanten av Nord-Norge. Informantene i prosjektet har lavt utdannede foreldre, men har selv fullført ei profesjonsutdanning av lenger varighet. Majoriteten av informantene har utdanning innenfor eliteprofesjonene. Barn av lavt utdannede foreldre gjør det generelt sett dårligere i skolen enn barn av høyt utdannede foreldre. Forskjellen ... -
Illusjonen om en nasjon? En studie av det nye Rwanda sitt forsøk på å bygge et fellesskap
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-23). -
Vil du være lamme mæ? Kartlegging og intervensjon for å forebygge isolasjon og ensomhet blant skoleelever. En empirisk studie
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)Denne avhandlingen omhandler klassemiljø og forebyggende arbeid for å motvirke isolasjon, mobbing og skolevegring blant elevene. Mangel på relasjoner kan gi negative følger for elevene, både faglig og sosialt. Det relasjonelle klimaet i klasserommet kan medvirke til bedre læring. Avhandlingen fokuserer på hvordan en kan identifisere hvilke elever som er isolerte og/eller sårbare i klassemiljøet, og ... -
Lærer - elev relasjonen i videregående skole. Kjernerelasjonen i skolens virksomhet
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-10-31)Denne oppgaven omhandler lærernes tanker om betydningen av relasjonen mellom lærer og elev i den videregående skolen i dag. Det å være lærer er en svært viktig og krevende jobb og det er ingen faktor i skolehverdagen som er viktigere for eleven og elevens læring enn læreren. Oppgaven fokuserer på hvordan lærerne selv reflekterer rundt ulike sider av relasjonen mellom lærer og elev. Dette inkluderer ... -
Simulering som læringsarena. En kvalitativ studie av operasjonssykepleiestudenters erfaring med tverrfaglig simulering som læringsmetode
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-11-01)Sammendrag Denne masteroppgaven er en kvalitativ intervjustudie med et deskriptiv og utforskende design. Hensikten er å få økt kunnskap og forståelse for studentenes mening og erfaring med tverrfaglig simulering som læringsmetode, et område som er lite beskrevet innen operasjonsutdanning. Operasjonssykepleie har en muntlig tradisjon i overføring av kunnskap og opplæringen har i stor grad blitt ... -
Autisme og flerspråklighet. Hvordan er den språklige situasjonen for flerspråklige familier med barn med ASF i Norge?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-11-02)Denne masteroppgaven omhandler flerspråklige familier i Norge som har et barn med autismespekterforstyrrelser (ASF). Det blir stadig flere barn i Norge som også er en del av minoritetsfamilier, innvandringsfamilier og andre familier som forholder seg til flere språk i hverdagen. Det er i dag mange som forsker på ulike felt innenfor autismespekterforstyrrelser, men innenfor temaet ASF og flerspråklighet ... -
Pedagogikk og motivasjon. En hermeneutisk fenomenologisk studie av motivasjonelle forhold i skolen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 1997-08) -
Et tidlig gløtt inn i den nye norske lærerutdanningen. En komparativ studie av allmennlærer- og masterutdanning i naturfag for grunnskolen
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2017)Fra 2017 innføres det i Norge masterutdanninger for alle grunnskolelærerstudenter. UiT Norges arktiske universitet innførte allerede i 2010 som eneste utdanningsinstitusjon en integrert 5-årig masterutdanning for grunnskolelærere. I denne pilotstudien sammenlignes tidligere og ny lærerutdanning i naturfag, og våre resultater kan derfor gi et tidlig gløtt inn i den nye lærerutdanningen. Motivasjon, ... -
”Vi og de andre” Lærernes arbeid med elev-lærer relasjonen for å ivareta psykisk helse hos enslige mindreårige asylsøkere, utfordringer i undervisningen, samt inkludering i praksis
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-14)Temaet for studien er læreres arbeid med elev-lærer relasjonen for å ivareta psykisk helse hos enslige mindreårige asylsøkere, utfordringer i undervisningen, samt inkludering i praksis. Skolen er et sted hvor barn og unge tilbringer mye tid. Lærerrollen har utviklet og endret seg mye i et historisk perspektiv. Lærerne underviser for enslige mindreårige asylsøkere i rene innføringsklasser. Gjennom ... -
Chemie und Natur - ein Gegensatz für Lehramtsstudierende?
(Chapter; Bokkapittel, 2017)Eine vergleichende Betrachtung zur Situation in Deutschland und Norwegen