Institutt for lærerutdanning og pedagogikk: Nye registreringer
Viser treff 1601-1620 av 1695
-
Fremming av dokumentasjon, vurdering og refleksjon i barnehagen : et aksjonsforskningsprosjekt
(Research report; Forskningsrapport, 2006) -
Skoleutviklinga som aldri kom ut av startgropa : uten implementeringsstrategi vil gode intensjoner om utvikling av skolens læringsmiljø forbli gode intensjoner!
(Research report; Forskningsrapport, 2009) -
Hva Ida lærte oss om tilpasset undervisning og aksjonslæring
(Research report; Forskningsrapport, 2007) -
Symmetri
(Research report; Forskningsrapport, 2008)Dette essay om symmetri henvender seg ikke bare til lærere i grunnskolen. Jeg har forsøkt å gjøre stoffet så tilgjengelig som mulig for enhver leser. Essayet har da blitt mer omfattende i sidetall enn det ville blitt med mer utstrakt bruk av matematikk. Til vanlig oppfatter en symmetri for en figur slik at det finnes en linje eller plan som kan dele figuren i to likt utseende deler som er hverandres ... -
Elevenes syn på mobbing : tanker etter å ha lest den skjønnlitterære boka "Den gamle anorakken"
(Research report; Forskningsrapport, 2008) -
På vei mot kvalitetsreformen : nye læringsformer i pedagogikkundervisningen
(Research report; Forskningsrapport, 2005) -
Moving from everyday life to school as a learning arena : an academization of traditional knowledge
(Research report; Forskningsrapport, 2008)The topic of this paper is the school’s responsibility in the intersection between traditional and academic knowledge. The focus is on Sámi traditional knowledge, traditional ways of learning and the school as an area for learning. The heading indirectly communicates that daily living and traditional knowledge are connected. That is however too simple as a general statement, especially in a present-day ... -
Visjoner og virkelighet i samarbeidet mellom hjem og skole i en minoritetsspråklig kontekst
(Research report; Forskningsrapport, 2005)Dette paperet er et resultat av et mindre prosjekt oppmerksomheten er rettet mot tospråklige barns lesekompetanse på minoritetsspråket, som også er elevenes opplæringsspråk. Resultatet fra fase I viser at elevene var gode tekniske lesere, men hadde en svakere forståelse ved lesing av tekster på minoritetsspråket enn på majoritetsspråket. Dette har ført til fase II der intensjonen er felles innsats ... -
Reading development in bilingual pupils
(Research report; Forskningsrapport, 2005)The subjects are a group of bilingual pupils in 3rd grade. They live in an area dominated by Norwegian, but their parents have chosen Sámi as their first language in school. The pupils communicate in Sámi with one or both parents, the teacher, classmates during lessons, and in some cases other family members. In play, both in their neighbourhood and school, the children use Norwegian. Earlier ... -
Tospråklige elevers skolespråk : en undersøkelse av tospråklige elever på mellomtrinnet og deres forståelse av fagtekster
(Research report; Forskningsrapport, 2005)I artikkelen rettes oppmerksomheten mot tospråklige elevers forståelse av fagtekster. Elevene får sin opplæring på minoritetsspråket, men bor i områder dominert av majoritetsspråket. Urfolksperspektivet representerer noen spesielle utfordringer som berøres i artikkelen. I artikkelen fokuseres det både på forholdet mellom muntlig og skriftlig språk og forholdet mellom elevenes to språk. Det gjøres ... -
Teachers´ perceptions of interdisciplinarity and the extension of literacies
(Research report; Forskningsrapport, 2007) -
E-læring Troms : drivkrefter og barrierer ved bruk av IKT i skolen
(Research report; Forskningsrapport, 2007) -
"Verden føles urettferdig. Jeg vet jeg må gjøre noe snart!" : hvordan skape engasjement og emosjonell involvering i læreprosessen?
(Research report; Forskningsrapport, 2007) -
Hvilke vitenskapelige og etiske utfordringer ligger i valget av aksjonsforskningsperspektivet i tilknytning til et praktisk skoleutviklingsprosjekt?
(Research report; Forskningsrapport, 2006)Bakgrunnen for den forskning jeg vil skissere og drøfte i denne oppgaven er deltakelse i det landsomfattende prosjektet ”Veiledning av nyutdannede lærere”- heretter kalt VNL.. Dette er et landsomfattende prosjekt delt opp i regioner. Min gruppe dekker regionene Troms og Finnmark. Gruppa består av 4 pedagoger som er ansatt ved Universitetet i Tromsø, Høyskolen i Alta, Samisk Høyskole og Høyskolen i ... -
Fjernundervisning i grunnutdanning for allmennlærere
(Research report; Forskningsrapport, 2006)Prosjektet som omtales er et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Tromsø (HiTø) og Høgskolen i Bodø (HBO). Rapporten omtaler prosjektet ved HitØ, men referer til samarbeidet der dette er relevant. HBO leverer egen rapport. Rapporten er todelt. I første del gis en grundig gjennomgang av opplegget for prosjektet. Prosjektet plasseres i forhold til et større omstillingsarbeid ved Høgskolen i Tromsø ... -
Kandidatundersøkelse : 4-årig faglærerutdanning i praktiske og estetiske fag ved Høgskolen i Tromsø
(Research report; Forskningsrapport, 2008) -
Rommet som rammefaktor for barns læring og utvikling : erfaringer fra et prosjekt i to modellbarnehager i Tromsø
(Research report; Forskningsrapport, 2008) -
Hva kan ordforrådet i skriftlige tekster til andrespråkselever fortelle oss om deres læreforutsetninger?
(Research report; Forskningsrapport, 2009-10)I denne artikkelen bruker jeg tekster til to somaliske elever i 5.klasse for å drøfte sammenhengen mellom ordforråd og læringsmuligheter. Det dreier seg om svar på en prøve om middelalderen, og det er det produktive ordforrådet deres på norsk, slik det kommer til uttrykk i prøvesvarene, som danner basis for mi drøfting. Jeg trekker til en viss grad inn vokabularbruk i andre tekster av elevene og det ... -
Aksjonslæring i sykepleierutdanningen : en bro mellom skole og arbeidsliv?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-05-15)Utgangspunktet for denne studien er utfordringer knyttet til utvikling av endringskompetanse hos studentene i sykepleierutdanningen. Jeg ønsker å belyse om aksjonslæring som pedagogisk tilnærming i utdanningen kunne bidra til å utdanne endringsorienterte sykepleiere. For å få svar på problemstillingen ”Kan aksjonslæring i utdanningen bidra til å utdanne endringsorienterte sykepleiere?” har jeg ... -
Læringsrom i moderne industriell arbeidsorganisasjon : kott eller katedral? : operatørenes læringsbetingelser i en bedrift med produksjonsfilosofien Lean production
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-05-21)Denne oppgaven tar for seg forholdet mellom moderne industriell arbeidsorganisasjon, representert ved Lean production og læring, med spesiell vekt på den uformelle læringen, det vil si læring som finner sted som biprodukt av andre aktiviteter. Gjennom en casestudie kartlegges læringsrommet, definert som operatørenes muligheter til å lære gjennom det daglige arbeid, ved to avdelinger en Lean-bedrift, ...