Viser treff 461-480 av 1846

    • Devised teater metodikk for utvikling av kreativitet i profesjonelle læringsfelleskap i videregående skole 

      Munk, Camilla Steine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-16)
      Sammendrag Denne studien undersøker devised teater som metodikk for utvikling av kreativitet i profesjonelle læringsfelleskap i videregående skole. Oppgaven har et overordnet forskningsspørsmål: Hvordan kan metodologi og metoder fra devised teater bidra til utvikling av kreativitet i læreres samarbeid i videregående skole? For å få data til å svare på forskningsspørsmålet ble det utviklet og ...
    • Mulighetsrom for inkludering av nyankomne minoritetsspråklige elever i norskundervisningen: Læreres beskrivelser av praksis 

      Myreng, Anneli Berg; Johansen, Ingunn Jendine Dahn (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-16)
      Denne masteroppgaven er en casestudie der formålet har vært å undersøke læreres beskrivelser av sitt arbeid med inkludering av nyankomne minoritetsspråklige elever i norskundervisningen. Datamaterialet er samlet inn fra 3 kvalitative intervjuer med lærere som på godt og vondt deler sine erfaringer fra praksisfeltet. Intervjuene gir innblikk i lærernes opplevelse av kompetanse, særskilt ...
    • Brøk på mellomtrinnet og dets plass i ny læreplan - En kvalitativ studie om sjettetrinn elevers kunnskap innen brøk 

      Ingebrigtsen, Hanne Berit; Thomassen, Ingrid Johanne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-16)
      Vår studie baserer seg på oppbyggingen av den nye læreplanen LK20 og brøkkunnskapen til elever på mellomtrinnet. Brøk blir sett på som et krevende emne både å undervise og å lære (Lamon, 2007), i tillegg til at det kreves god tid for å oppnå en relasjBonell forståelse for begrepet (Van de Walle et al., 2020). Den nye læreplanen LK20 har færre kompetansemål og baserer seg på at elevene skal få tid ...
    • Summativ vurdering i matematikk på ungdomsskolen 

      Skårvik, Mathilde Ingilæ; Skårvik, Victoria Carolin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-15)
      Etter inntredelsen av den nye læreplanen LK20 er det i matematikkfaget større fokus på problemløsning og utforskende arbeid. Når undervisningen skal fokusere i stor grad på disse ferdighetene, vil det være naturlig at de summative vurderingsmetodene lærere velger speile seg i samme retning, da summativ vurdering brukes for å bekrefte hva elevene kan sett i sammenheng med definerte læringsmål. ...
    • Digitale læreverk og undersøkende undervisning i matematikk 

      Roxrud, Martine; Bjørknes, Harald (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-14)
      «Digitale læreverk» og «undersøkende undervisning» – to svært aktuelle begrep i forbindelse med dagens matematikkundervisning. Digitale læreverk på bakgrunn av matematikkundervisningens stadig økende digitalisering, og undersøkende undervisning på bakgrunn av de kvalitetene en slik tilnærming ansees å ha for elevenes læringspotensial i matematikk. Teorien peker blant annet på at lærerne bør tilrettelegge ...
    • Elevperspektiv på skriving med håndskrift versus tastatur 

      Nermo, Veronica Nilsen; Waage, Tordis (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-09)
      Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i elevperspektivet på skriving på 6.trinn, i to kommuner som har innført iPad en-til-en. Elevene i studien har hatt iPad som læringsverktøy ulikt antall år og har gjennom disse årene blitt kjent med mange forskjellige skrive-apper. Ved å benytte oss av aksjonsforskning der elevene gjennom fire undervisningsopplegg fikk flere skriveoppgaver innenfor flere sjangre, ...
    • Kritisk literacy i norskfaget på mellomtrinnet 

      Karlsen, Charlotte Ekse (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-14)
      Denne masteroppgaven baserer seg på hvordan innholdet i to lærebøker i norsk for 5.trinn legger opp til å øve elevenes kompetanse i kritisk literacy. Det kritiske perspektivet er forsterket i læreplanverket LK20, og kritisk tilnærming til tekst er fremhevet som ett av kjerneelementene i læreplanen for norskfaget. Med bakgrunn i det komplekse tekstmangfoldet i samfunnet er det viktigere enn noen gang ...
    • Overganger for elever med enkeltvedtak. Kan ulik overgangspraksis påvirke elever med enkeltvedtak sine muligheter for å starte læring dag en etter overgang til nytt utdanningsnivå? 

      Rønneberg, Tor-Egil (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-06-07)
      <p>Jeg skal belyse og nyansere om, ulik overgangspraksis påvirker elever med enkeltvedtak sine muligheter for å starte læring dag en etter overgang til nytt utdanningsnivå? Problemstillingen blir belyst gjennom et kvalitativt forskningsdesign. Det er gjennomført semistrukturerte intervju og caseobservasjon. Utvalget bestod av profesjonelle informanter med erfaring fra overganger for elever med ...
    • «Som lærer må man trå varsomt, det er nesten som å forsøke å gå på tynn is». En kvalitativ intervjustudie av hvordan grunnskolelærere i Sápmi tilrettelegger for elever med internaliserte psykiske vansker 

      Joks, Henriette (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-16)
      Dette masterprosjektet er en kvalitativ intervjuundersøkelse som omhandler grunnskolelæreres tilrettelegging for samiske elever med internaliserte psykiske vansker. Datainnsamlingen er gjennomført ved semistrukturerte dybdeintervjuer. Prosjektet har videre en fenomenologisk vitenskapsteoretisk tilnærming, der meningsinnholdet i datamaterialet er analysert ved hjelp av systematisk tekstkondensering. ...
    • Uklarhet til Fravær: Kreativitet i Fagfornyelsen. En kvalitativ dokumentanalyse av norske utdanningspolitiske dokumenter som er tilknyttet Fagfornyelsen i perioden 2014 - 2020 

      Skytterstad, Remi (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-16)
      Kreativitet er en nødvendig betingelse for framgang og utvikling, både på personlig og kollektivt plan. Derfor er utviklingen av kreativitet blant barn og unge en nødvendig oppgave for utdanningssystemet. I det nye årtusenet har kreativitet fått stadig større plass i de fleste land sine læreplaner. I Fagfornyelsen framkommer det tydelig at oppmerksomheten om kreativitet også har økt i Norge. I dette ...
    • Identifisere elever med stort læringspotensial og dysleksi 

      Nordseth, Lisa-Eilèn Kjeldsberg (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-15)
      Forskning viser ingen sammenheng mellom dysleksi og IQ, samtidig er det en konsensus at elever med stort læringspotensial og læringsvansker eksisterer. I Norge er det ikke en tradisjon å identifisere styrker hos elever, og det blir opplevd som vanskelig å identifisere elever mer stort læringspotensial og dysleksi. Formålet med studien var å finne kunnskap og få en oversikt over temaet "identifisering ...
    • Extramural English, with an emphasis on gaming, and Norwegian National test scores in English, 8th grade 

      Halvorsen, Elisabeth; Haaland, Therese J. (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-14)
      In an increasingly globalized world, digital gaming has emerged, and learning English as a second language has changed towards being a language easily accessible in students out-of-school contexts. This thesis investigates if there are significant interactions between the participants extramural English language activities and the results on the NNT in English, 8th grade. English is a global language ...
    • «Når matematikk bli vanskelig» - Matematikkoppgaver og elever som presterer lavt i matematikk 

      Pedersen, Helene (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-12)
      Formålet med denne studien var å søke ny eller utdypende kunnskap om matematikkvansker. Oppgaven hadde som hensikt å få fram stemmene til elever som presterer lavt i faget, og bidra til å svare på følgende problemstilling: «Hvordan kan lærere tilpasse oppgaveløsing i matematikk for elever som presterer lavt?» Problemstillingen skal svares på gjennom følgende forskerspørsmål: F1: Hvordan ...
    • Læreres erfaringer med å gi elever psykososial støtte som en del av undervisningen. En eksplorerende studie med bruk av kvalitative intervju av lærere i Gaza 

      Ellefsen, Steinar (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-03)
      Denne studien ser på et utvalg lærere sine erfaringer med The Better Learning Program-2 (BLP-2) for å gi psykososial støtte til elever som del av undervisningen. Det er en eksplorerende studie med bruk av kvalitative intervju med lærere i Gaza. BLP-2 er utviklet i samarbeid mellom Universitetet i Tromsø ved Institutt for lærerutdanning og pedagogikk, og Norwegian Refugee Council/NRC (Flyktninghjelpen). ...
    • Modellering ved bedriftsbesøk 

      Christiansen, Mattis Engelbrecht (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-16)
      Denne oppgaven tar for seg modellering i matematikk. Matematiske modeller brukes i dag på mange områder. De kan brukes til å analysere aksjepriser, værforhold, miljøforandringer og rakettoppskytninger. Modeller er en av de mest virkelighetsnære formene for matematikk der man setter sammen den matematiske og virkelige verden for å komme frem til et resultat. En av de store endringene i den nye ...
    • Kulturens innvirkning på elevers mulighet for læring i matematikkfaget - Kritisk studie på Finnmark elevers storylines 

      Wirkola, Elisabeth (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-16)
      Formålet med denne masteroppgaven var med støtte av posisjonsteori å bidra til å belyse hvordan en forstår og legger til rette for matematikklæring/glede/vegring hos elever i kulturer som (historisk) ikke vektlegger akademisk utdannelse. Jeg har utforsket hvilke muligheter elever har for læring gjennom storylines formet fra tidligere Finnmarks elever sine narrativer og drøftet fortellingene i lys ...
    • Virkeligheten og fantasien, vitenskapen og fantasteriet En kvalitativ studie av hvordan et samarbeid mellom en skole og en kulturskole kan bidra til å løfte norskfaget i begynneropplæringen 

      Klasbu, Mari Gullner; Jensen, Mia Fyhn (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-16)
      Denne kvalitative kasusstudien følger et samarbeidsprosjekt mellom en teaterinstruktør fra kulturskolen og en norsklærer på småtrinnet. Samarbeidet drøftes ut fra følgende problemstilling: «På hvilke måter kan et samarbeid mellom en skole og en kulturskole løfte norskfaget i begynneropplæringen?». Studien tar utgangspunkt i Aud Berggraf Sæbøs (1998, s. 44) definisjon av dramafaget som en kompleks ...
    • Leselyst på 6.trinn. Samtaler om litteratur 

      Fredriksen, Cathrin Sjøveian; Langaas, Kristine Holten (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-15)
      Vi har gjennomført et aksjonslæringsprosjekt, med mål å belyse på hvilke måter en litterær samtale og samtaler om litteratur kan bidra leselyst på mellomtrinnet. Vi har utført en litterær samtale, der vi benyttet deler av boken Ishavspirater (2017) skrevet av Frida Nilsson. Aksjonslæringen ble observert, og supplert med intervjuer før og etter aksjonen. Hovedteoriene vi har benyttet for å besvare ...
    • Motivasjon i arbeid med virkelighetsnære oppgaver i en undersøkende matematikkundervisning 

      Langsæther, Mathias Johannessen; Kleven, Jakob Pedersen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-14)
      I denne studien har vi sett på hvordan elevers motivasjon kommer til uttrykk i arbeid med virkelighetsnære oppgaver. I alle fag vil motivasjon være viktig for at elevene skal kunne være villige til å jobbe med et tema. Vi har med bakgrunn fra egen praksis og lærerarbeid sett at mange elever i matematikk sliter med å se en mening og en relevans med det de lærer på skolen. Etter innføringen av ...
    • En komparativ studie av to ulike innfallsvinkler i brøkundervisning. En casestudie som sammenligner to klasser som får brøkundervisning enten via arealmodellen eller mengdemodellen 

      Larsen, Vigdis Marie; Nikolaisen, Brita Walle (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-05)
      Målet med denne masteroppgaven var å undersøke om to ulike innfallsvinkler, arealmodellen og mengdemodellen, kunne ha betydning for elevenes brøkforståelse. Bakgrunnen var vår erfaringsbaserte nysgjerrighet om hvorvidt undervisningen vi hadde drevet med i mange år, var den som ga elevene best grunnleggende forståelse i brøk. Studiens forskningsspørsmål er: Hvilken betydning har undervisningens ...