Institutt for lærerutdanning og pedagogikk: Nye registreringer
Viser treff 901-920 av 1695
-
Å utforske i kunst og håndverk. En søken etter eget uttrykk
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-10-31)I denne masteroppgaven Å utforske i kunst og håndverk, ønsker jeg å finne frem til ny innsikt gjennom arbeid med utforsking som prosess og metode. Med utgangspunkt i eget skapende arbeid søker jeg å oppnå en bredere forståelse for arbeid med utforskende tilnærminger i praktisk estetiske fag, både knyttet til eget skapende arbeid og som undervisningsmetode. Oppgaven tar utgangspunkt i eget forprosjekt ... -
Hvordan kan jeg vite hva jeg skal gjøre, når jeg ikke vet hva det skal bli til slutt? En undersøkelse av hvilke utfordringer man kan støte på i oppdrag og oppgaver med løse rammer, innen kunstfaget.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-11-01)Denne masteroppgaven tar for seg utfordringer oppgaver med løse rammer kan føre med seg. Egne erfaringer med å illustrere en akademisk bok, og erfaringer i kraft av å undervise ungdomsskoleelever i kunst og håndverksfaget danner grunnlaget for denne oppgaven. Å få et kunstnerisk oppdrag har mange likhetstrekk med å få en oppgave i faget kunst og håndverk. Oppdragets form og oppgavens utforming legger ... -
Teksturer i betongfigurer. En a/r/tografisk undersøkelse med sement som skulpturelt materiale
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-11-01)Bakgrunnen for valg av tema i masteroppgaven var et ønske om å vinne ny innsikt innen fagfeltet kunst og håndverk, hvor hovedvekten var praktisk skapende arbeid innenfor materialet betong. Jeg ville finne ut hvordan betong egnet seg til å lage skulpturer, og hvordan jeg kunne skape teksturer i betongen ved hjelp av ulike tekstiler og tilsetninger. Jeg forsket i betong med tre ulike materialtilsetninger; ... -
Elektrolyse av kobber. Muligheter for metallsløyd i framtidens skole
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-10-31)I denne masteroppgaven har jeg gjort en A/R/Tografisk undersøkelse av eget skapende arbeid. Jeg har jobbet med elektrolyse av kobber for å se om dette kan være en teknikk som kan bidra til at metallsløyd kan overleve nedskalering av spesialrom, endringer i lærerutdanningen og ny læreplan. Elektrolyse av kobber er en enkel teknikk å lære. Den krever lite utstyr og heller ikke spesialrom. Utstyret som ... -
Tekstilets tekstur som utgangspunkt for maleriske uttrykk. Ulike tilnærmingsmåter til figurativt og non-figurativt maleri, med utgangspunkt i tekstilets tekstur, og med overføringsverdi til bruk i skolen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-10-26)Denne masteroppgaven fokuser på hvordan ulike tilnærmingsmåter for maleri med utgangspunkt i underlagets tekstur kan påvirke motivasjonen og gi føringer i arbeid med figurative og non-figurative motiver. Tilegnelse av forståelse for dette har jeg gjort med utgangspunkt i en kvalitativ studie der innhenting av data er gjort gjennom notater, refleksjonslogg og fotodokumentasjon som grunnlag for analyse. ... -
"Klasseledelse..? Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert!" En kvalitativ studie av hvilke redskaper praksisveiledere i Tromsøskolen bruker når de veileder lærerstudenter med henblikk på klasseledelse.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-10-29)Både nasjonal og internasjonal forskning slår fast at lærerens evne til å lede en klasse har stor betydning for elevenes trivsel og faglige prestasjoner på skolen. Klasseledelse er en lærerferdighet som er en stor del av lærerrollen, og en ferdighet lærerstudenter primært får utviklet i praksisperiodene i løpet av sin utdanning. Lærerens ledelse skal bidra til å skape et læringsmiljø som støtter og ... -
Identitet i overflaten. En undersøkelse i skapende arbeid
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-10-31)I denne masteroppgaven har jeg sett på Meld. St. 28 og departementets ønske av fagfornyelsen i praktiske og estetiske fag. Målsetningen er at elevene i grunnskolen skal få kunnskaper, ferdigheter og erfaring med innhold og arbeidsformer som avspeiler videregående opplærings mange retninger og muligheter. Som tilnærming til tematikken har jeg stilt følgende spørsmål: Hvordan utvikle materialkunnskaper ... -
Utviklingsmessig språkforstyrrelse i generasjoner. En sammenligning mellom forelder og barn med utviklingsmessig språkforstyrrelse, og hvordan deres vansker arter seg i hverdagslivet.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-10-30)Denne studien omhandler språkvansker, og bakgrunnen for studiens fokus er egen interesse for temaet, kombinert med det jeg har opplevd som manglende fellesforståelse og ulik bruk av terminologien spesifikke språkvansker/utviklingsmessig språkforstyrrelse. I 2017 presenterte en ekspertgruppe bestående av anerkjente, internasjonale forskere et forslag om at den gamle terminologien spesifikke språkvansker ... -
Enhancing the understanding of clinically meaningful results: A clinical research perspective
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-10-31)Published research often address aspects related to “statistical significance” but fail to address the clinical and practical importance and meaning of results. Our main objectives in this article are to investigate the merit of common measures of Effect Size in statistical research and to highlight the importance of the simple Relative Risk ratio. In this article we present data where we consider ... -
Sex- and sex hormone-related variations in energy-metabolic frontal brain asymmetries: A magnetic resonance spectroscopy study
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-01-31)Creatine is a key regulator of brain energy homeostasis, and well-balanced creatine metabolism is central in healthy brain functioning. Still, the variability of brain creatine metabolism is largely unattended in magnetic resonance spectroscopy (MRS) research. In the human brain, marginal sex differences in creatine levels have been found in the prefrontal cortex. It is however not known to ... -
Samarbeid om tiltak ved bekymring for elever i skolen
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019)Alle lærere som jobber i skolen opplever fra tid til annen bekymring for elever som av en eller annen grunn ikke greier å tilpasse seg klassen på en hensiktsmessig måte, eller som ikke utvikler seg i den retning en forventer. Det kan være flere forhold som kan bekymre en lærer. Utgangspunktet kan være at eleven tilkjennegir små og ganske diffuse signaler i form av tiltagende utagering eller at ... -
Læreres valg av deduktiv eller induktiv undervisningsmetode i friluftsliv med orientering som undervisningstema – et undervisningspotensial? En aksjonsforskningsstudie basert på en lærer og en student sin bruk av deduktiv og induktiv undervisningsmetode i friluftsliv med orientering som undervisningstema på ungdomstrinnet.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-11-01)Bakgrunnen for denne oppgaven er behovet for forskning på læreres valg av undervisningsmetoder i friluftsliv med orientering som undervisningstema på ungdomstrinnet. Valg av lærerens undervisningsmetoder i friluftsliv kan tolkes til å inneha en historisk plassering i norske læreplaner helt siden mønsterplan fra 1974 og frem til dagens læreplan læreplanverket for kunnskapsløftet fra 2006. Likevel ... -
Fagsamtaler i ungdomsskolen. Et kasusstudium av prosessorientert muntlig med lydopptak av fagsamtale.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-10-23)Tema for denne masteroppgaven er den muntlige sjangeren fagsamtale. Jeg har sett på hvordan systematisk arbeid med fagsamtaler i norsk kan bidra til å gi elevene tilgang til norskfagets tekster og språk. I den forbindelse ser jeg også nærmere på disse fire spørsmålene: Hva kan fagsamtale være? Hvilken plass kan arbeid med fagbegreper ha i fagsamtalen? Hvilke stillaser kan læreren bygge for å bidra ... -
Nyutdannede lærere etter en femårig masterutdanning
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-10-27)Denne studien tar for seg ulike nyutdannede læreres opplevelser og erfaringer fra deres første tid i yrkeslivet. Bakgrunnen for studien var en interesse for hvilke innvirkende faktorer som spiller inn for opplevelsen av overgangen fra student til yrkesaktiv lærer. Det stadige fokuset på læreryrket og beslutningen om å gjøre all grunnskoleutdanning femårig, var med på å spisse fokuset i avhandlingen. ... -
Norskfaget som identitetsfag og som arena for samiske tema. En kvalitativ studie om identitetsutvikling i lys av samisk språk og kultur
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-11-01)Læreplanens generelle del fastslår at Norge har et særlig ansvar for å hegne om samisk språk og kultur, styrke samiske elevers identitet og gi felles kunnskap om samiske tema til alle elever. Samtidig blir norsk omtalt som et fag for kulturforståelse og identitetsutvikling, der elevene skal bli bevisst egen og andres identitet (Utdanningsdirektoratet, 2015a, s. 4). Formålet med dette ... -
What happens when a climber falls? Young climbers mathematise a climbing situation
(Journal article; Peer reviewed, 2017-01)Students in Norway and other countries experience vectors as a difficult topic. Four young skilled climbers, who all did well in mathematics at school, participated in the Vector Study (VS). They participated for free and each lesson lasted until the students decided it was over. The idea was to investigate how climbing may function as a basis for students’ development of a vector concept. The ... -
Profesjonalitet i arbeidet med tidlig innsats
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019)På 2000-tallet kom tidlig innsats inn i som pedagogisk begrep i Norge og er i dag et sentralt begrep i den pedagogiske hverdagen i barnehage og skole. Tidlig innsats skal være et virkemiddel for å forebygge eller minimalisere vansker hos barn og bidra til sosial utjevning for på sikt å hindre frafall i videregående skole og å havne utenfor i arbeidslivet. I artikkelen diskuteres om pedagogens ... -
The functional and structural asymmetries of the superior temporal sulcus
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-01-22)The superior temporal sulcus (STS) is an anatomical structure that increasingly interests researchers. This structure appears to receive multisensory input and is involved in several perceptual and cognitive core functions, such as speech perception, audiovisual integration, (biological) motion processing and theory of mind capacities. In addition, the superior temporal sulcus is not only one of the ... -
Innføring av studentaktive arbeidsformer i seminarundervisningen. Hvilken betydning har dette på læringsutbyttet og klassemiljøet?
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-03-08)I denne studien ønsket vi å undersøke hvordan innføring av studentaktive læringsformer i seminarundervisningen påvirket det faglige læringsutbyttet og klassemiljøet i STEM-fag (science, technology, engineering and mathematics). Et randomisert kontrollert studie ble gjennomført i seminarundervisningen i to innføringsemner i fysikk og kjemi ved UiT Norges arktiske universitet. I emnene fulgte ... -
The interaction between teacher educators and their students on the use of educational technology: Similarities and differences of attitudes, skills, and practice across a generational change
(Conference object; Konferansebidrag, 2018-10)<p>Norway has been exposed to a stronger top-down implementation of ICT in education than most other countries. The pervasive change in Norwegian school curriculum has consequently resulted in changes in Norwegian initial teacher education. National plans have emphasized digital competence as one of the basic competencies that teacher educators and student teachers are required to focus on during ...