Institutt for lærerutdanning og pedagogikk: Nye registreringer
Viser treff 1181-1200 av 1695
-
"Det er fint å bli spurt". En kvantitativ studie av sammenhengen mellom psykisk helse og mobbing hos barn og ungdom.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-13)Problemstilling og forskningsspørsmål belyser sammenhengen mellom mobbing og psykiske helse hos barn og unge. Forskjeller mellom kjønnene er sentral, søkelyset settes på psykiske vansker. En kvantitativ studie med kritisk realistisk tilnærming. Utvalget er elever (4.-10-trinn) fra fem skoler i en nord-norsk by. Studien er en tverrsnittstudie. Spørreskjema: SDQ og ˮOpplevelser av å bli mobbetˮ. ... -
At nå nye højder. Deltagelse på Arctivity. Hvordan risikosportaktiviteter bidrager til mestring og mening hos mennesker med fysiske funktionsnedsættelser
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-13)Dette studie fokuserer på hvordan mennesker med fysiske funktionsnedsættelser oplever mening og mestring ved klatring. Forskningsstudiet har et kvalitativt design og er inspireret af fænomenologien og dens filosofiske udgangspunkt for at forstå andre menneskers livsverden. Datamaterialet og empirien blev skabt og indsamlet i løbet af en uges ophold på Arctivity i sommeren 2015. Arctivity er et ... -
Å overleve som lærer. En studie om hvorfor lærere opplever det utfordrende å overleve i lærerrollen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)Masteroppgaven tar for seg en intervjustudie om hvorfor lærere opplever det utfordrende å overleve i lærerrollen. Bakgrunnen for studien er at det er mange lærere som forlater eller slutter i yrket, både nyutdannede og erfarne lærer forlater yrket. Det er uro rundt lærerrollen og hvis dette fortsetter vil det bli et samfunnsproblem hvor Norge vil mangle 11.000 lærere i 2020. Trenden viser seg også ... -
Hvordan avdekkes språkvansker hos flerspråklige barn? Er det god nok kompetanse i barnehage, skole og PPT for å avdekke språkvansker hos flerspråklige barn?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-24)Innledning: Etter mange år som førskolelærer sitter jeg med et inntrykk av at førskolelærere, lærere og PPT har for lite kompetanse om flerspråklige barns språkutvikling. Denne manglende kompetansen gjør det vanskelig å vurdere flerspråklige barns språk og avdekke eventuelle språkvansker. Jeg ønsker å finne ut hvordan språkvansker hos flerspråklige barn faktisk avdekkes i dag. Teori: Her presenterer ... -
Dysleksi i høyere utdanning. En kvalitativ studie av fire studiesteders tilrettelegging og to studenters erfaringer
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-17)I denne studien har jeg undersøkt hvordan fire universiteter og høyskoler tilrettelegger for studenter med dysleksi og hvordan to studenter opplever tilrettelegging der de studerer. Jeg analyserte de fire lærestedenes hjemmesider og intervjuet to studenter som har dysleksi. Resultatene viste at tilrettelegging ved ulike læresteder er varierende. Noen tilbyr mange former for tilrettelegging både ved ... -
Identifisering av spesifikke språkvansker hos enspråklige norske barn. En kvalitativ studie om hvordan logopeder og spesialpedagoger i Pedagogisk-Psykologisk Tjeneste går frem for å avdekke spesifikke språkvansker hos barn
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)Formålet med studiet er å få et innblikk i hvordan logopeder og spesialpedagoger går frem for å identifisere spesifikke språkvansker (SSV) hos enspråklige norske barn, og kartlegge hvorvidt CELF-4 (Clinical Evaluation of Language Fundaments) og WISC-IV (Wechlers Intelligence Scale for Children) kan brukes for å identifisere SSV hos barn. Oppgaven bygger på et hermeneutisk vitenskapssyn og metoden ... -
Vi må tenke helhetlig! En kvalitativ studie om utredning av flerspråklige elever ved mistanke om spesifikke språkvansker
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-17)Undersøkelsen tar utgangspunkt i områder som bør vektlegges i utredning av flerspråklige elever ved mistanke om spesifikke språkvansker. Problemstilling: ”Hvilke erfaringer har pedagoger med utredning av spesifikke språkvansker hos flerspråklige elever i grunnskolen?” Gjennom kvalitativ tilnærming har jeg intervjuet tre logopeder og en pedagogisk-psykologisk rådgiver. Spesifikke språkvansker (SSV) ... -
"Alle skal inn i den tunellen, alle skal klare det samme. Må vi snevre den tunellen enda mer?" En kvalitativ studie av læreres erfaring med arbeid med lese- og skrivevansker
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)Lese- og skrivevansker er et omdiskutert tema, med mange faktorer som spiller inn på vanskegraden. Dette er uten tvil en vanske som krever mye av en lærers resurser, både på kunnskapsnivå og når det kommer til tid. Dette forskningsprosjektet har tatt for seg læreres erfaringer når det kommer til arbeidet med lese- og skrivevansker i barneskolen. Problemstillingen er; Hvilke erfaringer har lærere ... -
Tiltak for førskolebarn med spesifikke språkvansker. En systematisk oversikt
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)Bakgrunn. Barn med spesifikke språkvansker er en meget heterogen gruppe som utviser en rekke ulike symptomer. Det kan være svært krevende å utforme tiltak for denne gruppa, nettopp fordi symptomene varierer fra barn til barn. Denne oppgaven forsøker å gi en oversikt over forskning på tiltak for barn med spesifikke språkvansker, og retter seg mot førskolebarn grunnet aktualiteten av tidlig innsats. ... -
Språkvansker i førskolealder. Hvilket ansvar har barnehagen for å fange opp barn med språkvansker, og hvilke erfaringer har barnehagelærere med språkvansker?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)Bakgrunn, formål, og problemstilling: Bakgrunnen for oppgaven er en stor interesse for forebyggende arbeid av språkvansker i barnehagen. Som kommende logoped ble derfor formålet å få en større forståelse for hvilket ansvar barnehagen har for å fange opp denne barnegruppen, og hvilke erfaringer barnehagelærere har med språkvansker. Ut fra dette ble problemstillingen følgende: hvilket ansvar har ... -
"Det er veldig vanskelig å lande ting, når det gjelder språket, og mennesket." - En kvalitativ studie om fire logopeders erfaring med tiltak for barn med spesifikke språkvansker.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-17)Denne oppgaven omhandler en kvalitativ studie av logopeders erfaring med spesifikke språkvansker, med fokus på tiltak. Oppgaven ble belyst gjennom problemstillingen: ”Hvilke erfaringer har logopeder med tiltak for barn med spesifikke språkvansker?”. Metoden som brukes for å besvare studien er kvalitativt forskningsintervju. Intervjuene ble gjennomført med en semistrukturert form, og det ble i den ... -
Evaluering av de psykometriske egenskapene til Fonologistesten, samt dens nytteverdi. En kvantitativ studie av sammenhengen mellom fonologiske ferdigheter og avkodings- og staveferdigheter
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-15)Dagens teknologi og utdanningssystemer stiller store krav til skriftspråkferdigheter, noe som gir større utfordringer for de som sliter med å tilegne seg tilfredsstillende lese- og skriveferdigheter. Fokuset på lesing i alle fag på skolen gjør at spriket mellom de normallesende barna og de som sliter med skriftspråket raskt kan bli ganske stort. Diagnosesystemene som har vært i bruk, gjør at barna ... -
Ledervandring i barnehagen - utvikling av læring i praksisfellesskap
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-10)Denne oppgaven omhandler vårt prosjekt der vi har tatt skolevandring inn i barnehagen og prøvd det ut under navnet ledervandring. Vår problemstilling er: Hvilke muligheter gir ledervandring for utvikling av læring i praksisfellesskap? Prosjektet var et aksjonsforskningsprosjekt, og det empiriske materialet ble samlet inn gjennom kvalitative gruppeintervju av syv team i to ulike barnehager ... -
Making Cultural Heritage Online. Lars Levi Laestadius’ Work and its Relevance in the Arctic Region
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2016-05-01) -
Demokratisk opplæring i samfunnsfag. En kvalitativ undersøkelse av et utvalg samfunnsfaglæreres forståelse av demokratiopplæring
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)Denne undersøkelsen tar for seg forskningsspørsmålet: «Hvilket fokus har et utvalg samfunnsfaglærere på demokratisopplæring i skolen?» Bakgrunnen for undersøkelsen er at opplæringsloven og kunnskapsløftet fokuserer på at elevene skal utdannes til å bli demokratiske borgere. Jeg ønsket derfor å se nærmere på om dette realiseres i skolen eller om fokuset ikke er særlig sterkt. Undersøkelsen ... -
Intuitiv tenkning i sannsynlighet. En kvalitativ studie av 5. klasseelevers intuitive tenkning i sannsynlighet
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-25)Dette mastergradsprosjektet er et kvalitativt studie som bygger på et sosialkonstruktivistisk kunnskapssyn. Studiens forskningsspørsmål er: «hva kjennetegner elevers intuitive tenkning i sannsynlighet?». Et underliggende tema i studien er sammenhengen mellom elevenes intuisjoner og misoppfatninger i sannsynlighet. Med et rammeverk basert på Efraim Fischbeins (1987) kjennetegn ved intuitiv tenkning, ... -
Khan Academy i skolen. Hvilke oppfatninger har lærere av arbeidsmåter som kombinerer bruk av Khan Academy og lignende nettressurser med tradisjonell undervisning i matematikk
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)Vi har gjennomført et kvalitativt forskningsprosjekt med utgangspunkt i generisk kvalitativ forskningsstil, og gjennomført semistrukturerte intervjuer med fem matematikklærere som hadde erfaringer med bruk av nettressurser som Khan Academy og Campus Inkrement. Problemstillingen til forskningsprosjektet var ”Hvilke oppfatninger har lærere til arbeidsmåter som kombinerer bruk av Khan Academy og lignende ... -
The Gamified Classroom: "It has been different, because we know what we are talking about"
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-21)Video games and gaming is part of a large popular culture that many pupils today are engaged in on a daily basis. This is, however, something that educators have had little success in exploiting for educational benefits. This study aims to explore how a gamified classroom can improve the oral activity of pupils of English teaching in lower secondary school. Implementing principles and mechanics of ... -
English as a third language in Norwegian schools. A study on English teachers' multilingual competence and knowledge of third language acquisition
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-17)This study investigates whether or not English teachers have the ability to teach English as an L3. The basis of this is the increase in multilingual pupils in Norwegian schools that are acquiring/will be acquiring English as their third language. The research question is as follows: ”Do English teachers have sufficient knowledge and competence in multilingualism to teach English as a third language ... -
"Det må jo være et mål med det her også". Læreres syn på formål, sjanger og mottaker for norskfaglige skriveoppgaver.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-16)Gjennom denne besvarelsen ønsker jeg å vise hvilket syn på formål, sjanger og mottaker som kommer til uttrykk i læreres valg av og refleksjoner rundt oppgavetekster for lengre skriveoppgaver i norskfaget. Skriveoppgaver står sentralt i skolens skriveundervisning. Hva lærerne uttrykker i oppgavetekstene vil derfor kunne si mye om deres prioriteringer i skriveopplæringa. De siste årene har en formålsrettet ...