Ledervandring i barnehagen - utvikling av læring i praksisfellesskap
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/9791Dato
2016-05-10Type
Master thesisMastergradsoppgave
Sammendrag
Denne oppgaven omhandler vårt prosjekt der vi har tatt skolevandring inn i barnehagen og prøvd det ut under navnet ledervandring. Vår problemstilling er:
Hvilke muligheter gir ledervandring for utvikling av læring i praksisfellesskap?
Prosjektet var et aksjonsforskningsprosjekt, og det empiriske materialet ble samlet inn gjennom kvalitative gruppeintervju av syv team i to ulike barnehager samt intervju av fagleder i den ene av barnehagene. Vi har tolket empirien med en hermeneutisk tilnærming og tatt i bruk teorier om læring, praksisfellesskap og ledelse.
I oppgaven ser vi nærmere på hvordan ledervandring kan tas i bruk som et verktøy for refleksjon og læring i barnehagen. Vi har følgende forskningsspørsmål som skal utdype og hjelpe oss til å belyse problemstillingen:
• Hvordan kan ledervandringen gi læring både individuelt og kollektivt?
o Ledervandring versus kollegabasert veiledning
• Hvordan kan ledervandring gi utvikling og læring hos leder?
• Hvordan kan ledervandring i barnehagen gi økt motivasjon og arbeidsglede?
• Kan metoden overføres fra skolen til barnehagen?
Ledervandringen ble godt tatt imot i våre barnehager, og de viktigste funnene for oss er at det skjedde både kollektiv og individuell læring, at personalet opplevde økt motivasjon og arbeidsglede, samt at ledervandringens enkle struktur var lett å overføre fra skolen til barnehagen.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2016 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: