"Det må jo være et mål med det her også". Læreres syn på formål, sjanger og mottaker for norskfaglige skriveoppgaver.
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/9562Dato
2016-05-16Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Bø, GunnlaugSammendrag
Gjennom denne besvarelsen ønsker jeg å vise hvilket syn på formål, sjanger og mottaker som kommer til uttrykk i læreres valg av og refleksjoner rundt oppgavetekster for lengre skriveoppgaver i norskfaget. Skriveoppgaver står sentralt i skolens skriveundervisning. Hva lærerne uttrykker i oppgavetekstene vil derfor kunne si mye om deres prioriteringer i skriveopplæringa. De siste årene har en formålsrettet skriveopplæring erstattet mye av den plassen eksplisitte sjangrer hadde i læreplan og eksamensoppgaver. Samtidig spiller sjangeren fortsatt en rolle i dagens norskundervisning. Jeg ønsket derfor å analysere oppgavetekster og intervjue lærerne med utgangspunkt i både konkrete oppgavetekster og generelt arbeid med skriveoppgaver. Dette ble gjennomført med to kvalitative arbeidsmåter: tekstanalyse og semistrukturert intervju. Jeg intervjuet fire lærere ved én ungdomsskole og analyserte ti oppgavetekster.
Resultatene fra denne undersøkelsen viser at lærerne er bevisste på viktigheten av at elevene skal skrive for et formål og en mottaker. Samtidig kommer ikke dette synet klart fram i lærernes oppgavetekster, som jevnt over sier mer om eksplisitte sjangrer enn om tekstens formål. Lærerne er opptatt av at elevene skal kjenne til det store mangfoldet av sjangre, slik at de skal kunne velge en formålstjenlig sjanger på eksamen. De er imidlertid ikke like opptatt av at elevene skal øve seg på å skrive for ulike formål. Noen av lærernes uttalelser kan tyde på at de ser det som elevenes ansvar å se for seg et formål og en mottaker for egen tekst. De er også positive til tverrfaglige opplegg, fordi de andre fagene da kan bidra med formål til norskoppgaven. Det kan virke som om de ser på norskfaget som et «formålsløst» fag, som trenger andre fag for å tilføre oppgavene mening.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2016 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: