Show simple item record

dc.contributor.advisorLarsen, Nils Magne
dc.contributor.authorFigenschau, Anne Berit
dc.date.accessioned2012-10-29T12:38:55Z
dc.date.available2012-10-29T12:38:55Z
dc.date.issued2012-05-15
dc.description.abstractTradisjonelt har Norge vært et reisemål for turister som ønsker å oppleve flott natur, hovedsakelig på sommeren. I Nord-Norge har turistene besøkt de profilerte reisemålene Lofoten og Nordkapp sommerstid, og Hurtigruten er et av reiselivsfyrtårnene som bidrar til å trekke turister til landsdelen. Det er i sommersesongen turistene reiser til Nord-Norge. Vintersesongen i landsdelen har hatt en svak posisjon, og denne lavsesongen har blitt sett på som den største utfordringen for å skape en bærekraftig reiselivsnæring. De siste årene har det imidlertid skjedd en endring i dette bildet. Det er en økning i antall tilreisende til Nord-Norge om vinteren, og særlig Hurtigruten og Tromsø opplever sterk vekst i vinterturismen. Finnmark opplever også vekst, men det er først og fremst Kirkenes som tar markedsandeler blant reisemålene i Finnmark. Det er ferie/fritidsmarkedet som vokser, og det er størst vekst blant utlendinger. Dette er en utvikling og flytting av turistsesong som er helt unik i Norge. Hvilke turister bidrar til vekst og hva er deres viktigste motivasjon for å velge Tromsø som reisemål om vinteren? Denne problemstillingen er valgt på bakgrunn av ønsket om mer kunnskap om demografi og reisekarakteristikker til turistene som bidrar til vekst for Tromsø. Det har også vært interessant å finne ut hvorfor Tromsø blir valgt som reisemål i en periode der det er mørkt og kaldt og svært værutsatt. Videre har studien blitt benyttet til å avdekke om de tilreisende er fornøyd med oppholdet i Nord-Norges største by.en
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/4590
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_4291
dc.language.isonoben
dc.publisherUniversitetet i Tromsøen
dc.publisherUniversity of Tromsøen
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2012 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDSTV-3906en
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242en
dc.subjectVDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242en
dc.titleUtvikling av en vinterdestinasjon : hvilke turister bidrar til vekst, og hva er deres viktigste motivasjon for å velge Tromsø som reisemål om vinteren?en
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)