Språkvalg på grensa: Flerspråklig utdanning i Kirkenes
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/4880Dato
2012Type
Journal articleTidsskriftartikkel
Peer reviewed
Forfatter
Sollid, HildeSammendrag
Tema i denne artikkelen er norsk-russisk flerspråklighet i den norske grunnskolen. Mer
konkret dreier denne artikkelen seg om prosjektet Russisk morsmål som andrespråk i Kirkenes i Sør-Varanger kommune. I analysen settes fokus på forholdet mellom språkvalg på mikroplan, og hvordan disse valgene henger sammen med språkpolitiske og språkideologiske prosesser både lokalt og nasjonalt. I tillegg vil analysen belyse hvordan en statsgrense virker inn på menneskenes daglige språkliv og den vil belyse hvordan erfaringene til tradisjonelle språklige minoriteter som samisk, kvensk og finsk blir
aktualisert i språkpolitikken knytta til ny migrasjon til Norge.
Forlag
University of TromsøUniversitetet i Tromsø
Sitering
Nordlyd 39(2012) nr. 2 s. 71-88Metadata
Vis full innførselSamlinger
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: