"Lærerforum". Læreres bruk av og vurdering av et nettbasert veiledningstilbud.
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/5194Åpne
This is the accepted manuscript version. Published version is available at http://www.idunn.no/ts/npt/2011/05/art02 (PDF)
Dato
2011Type
Journal articleTidsskriftartikkel
Peer reviewed
Forfatter
Lund, ØysteinSammendrag
Mange tiltak foreslås for å ruste norske lærere til å møte stadig større pedagogiske utfordringer. Nettbasert veiledning er ett slikt tiltak, og forventningene til de teknologibaserte løsningene har vært store. Imidlertid mangler forskning på hvordan lærere anvender, og vurderer tilbud om nettbasert faglig støtte. Artikkelen belyser funn fra en studie av læreres bruk av det nettbaserte veiledningstilbudet ”Lærerforum”.
Lærerne vurderer forumets relevans som høy, men er mer tilbakeholdne i sin vurdering av effekt av å bruke forumet. Videre ser man at bruk av et nettbasert veiledningsforum ikke synes å fortrenge faglige samtaler med kolleger. Nyansene i funnene gir viktig informasjon for videre utvikling av lignende tilbud.
Beskrivelse
The published version of this article is part of Øystein Lunds doctoral thesis, which is available in Munin at http://hdl.handle.net/10037/3823
Forlag
UniversitetsforlagetSitering
Norsk pedagogisk tidsskrift (2011) s. 344-359Metadata
Vis full innførselSamlinger
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: