Ugyldig skolefravær. En litteraturstudie om risikofaktorer til ugyldig skolefravær
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/5270Date
2013-05-13Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
Tema for masteroppgaven er risikofaktorer som kan føre til ugyldig skolefravær. Problemstillingen har som målsetning å søke svar på om forhold ved individ, hjem, skole, miljø og andre sosiale forhold har betydning for elevers skolefravær. I oppgaven redegjør vi for ulike former og begreper for skolefravær. Oppgaven er en gjennomgang av eksisterende forskning og litteratur om temaet. I tillegg har vi brukt offentlige dokumenter for å finne hva som kan inngå i begrepet ugyldig skolefravær. Det er også forsøkt å belyse samfunnets syn på skolefravær. Vi ønsker at vår oppgave kan bidra til å rette fokus på risikofaktorer for høyt ugyldig skolefravær sett i forbindelse med skole- og oppvekstmiljø. Vi tenker at det er viktig at de som arbeider i skolen gjennom dette kan få kunnskap om risikofaktorer til ugyldig skolefravær og hvordan dette kan komme til uttrykk.
Nøkkelord:
Ugyldig skolefravær, skolenektingsatferd, skulk, skolevegring, skolefobi, skolenekting, elevfravær, foreldremotivert skolefravær, risikofaktorer, oppvekstmiljø, angst, depresjon, atferdsvansker, lærevansker, sosioøkonomiske forhold, konflikter i hjemmet, vold, rusmisbruk, omsorgssvikt, tilpasset opplæring, mobbing, skolemiljø, ungdom, skoleelever, skoleelever, litteraturstudie. The thesis topic is risk factors that may lead to invalid school absence. The goal of our research is to find out to what extent individual, family, school, environment and other social factors affect students' school absences. In the thesis we explain different forms for, and concepts of, school absence. The thesis includes a review of existing research and literature on the topic. In addition, we have used public documents to find out what might be included in the term invalid school absences. The thesis also addresses society's views on school absenteeism. We wish that this thesis can contribute to the debate on risk factors for high truancy, with its particular focus on the connection between truancy and the pupil’s school- and home environment. We think it important that those who work in schools through this can get knowledge about risk factors for invalid school absence, and how these risk factors are expressed.
Key words:
School absence, school refusal behaviour, truancy, risk factors, childhood environment, anxiety, depression, behavioral problems, learning disabilities, socio-economic conditions, family conflicts, violence, substance abuse, mental illness, neglect, bullying, school environment, adolescents, school pupils.
Publisher
Universitetet i TromsøUniversity of Tromsø
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2013 The Author(s)
The following license file are associated with this item: