• Målstyring på NAV-kontor 

      Sæther, Maria (Chronicle; Kronikk, 2016-11-14)
      <i>Introduction</i>: Du kommer til ditt lokale NAV-kontor og ber om å få en samtale med din veileder. Du får vite at det kan ta tid. Årsaken kan være at veiledere i NAV kan ha ansvar for mange brukere, og hverdagen er ofte travel. Men visste du at NAV har et målstyringssystem som kan virke inn på hvordan NAV-veilederne prioriterer? Forskningen jeg er i gang med viser at målstyringa ikke alltid ...
    • Miljøterapeuters erfaringer av vold og trusler. Om deres opplevelse av vold og oppfølgning, relasjoners betydning og hvorfor de blir eller slutter i jobbene på ungdomsinstitusjonene 

      Gaup, Liv Eli Aslaksdatter (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-06-01)
      Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie med seks deltakere og handler om ansatte på ungdomsinstitusjoner som er blitt utsatt for vold og trusler. Studien har fokus på de ansattes opplevelser av oppfølgning i etterkant av voldsepisoder og om relasjoner mellom voldsutøvende ungdom og ansatte, om det er mulig å ha en god relasjon til ungdom som utøver vold og om ungdom utøver vold dersom det er ...
    • Navs begrunnelser av enkeltvedtak. Hvilke forhold kan påvirke utformingen av Navs enkeltvedtak, og hvilke konsekvenser kan det ha for brukernes rettssikkerhet? 

      Kane, Aina Aune (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-12-18)
      Ut fra problemstillingen har jeg studert vedtaksbegrunnelser knyttet til arbeidsavklaringspenger og økonomisk sosialhjelp og intervjuet veiledere ved to Nav-kontor i Nord-Norge, for å få et innblikk i hvilke hensyn som fremstår som førende i utforming av vedtaksbegrunnelser. Jeg har analysert datamaterialet gjennom menneskerettigheter, lovgivning, aktuelle lovforarbeider og rundskriv, og juridisk ...
    • Noen utviklingsmessige milepeler i tidlige barneår, relatert til "normalutvikling" 

      Schjetne, Eva Carlsdotter (Research report; Forskningsrapport, 2001)
    • Operasjonalisering av urfolksrettigheter i samiske barnevernstjenester. En kvalitativ studie i et organisasjonsteoretisk perspektiv 

      Bjørnestad, Mona Hvidsten (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-06-01)
      Samiske barn har særlige rettigheter i kraft av sin urfolkstatus som er nedfelt i internasjonale konvensjoner og i norsk lovverk. Kommunene i det samiske forvaltningsområdet har et særlig ansvar for å ivareta disse rettighetene. Studien undersøker hvordan barnevernstjenestene i samiske kommuner operasjonaliserer begrepet urfolksrettigheter, og hvordan det gjør seg gjeldende i barnevernfaglig praksis. ...
    • Oppfølging av lavinntektsfamilier i NAV 

      Ihler, Stine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-11-02)
      I arbeidet med denne oppgaven har formålet vært å utforske hvordan oppfølgingen av lavinntektsfamilier organiserer ved lokale NAV-kontor og hvordan NAV-veiledere vektlegger egen kompetanse i denne oppfølgingen. Målet med undersøkelsen har vært å få dybdeinformasjon og skape en forståelse av hvordan NAV-ledere og NAV-veiledere erfarer og opplever oppfølgingen som gis til lavinntektsfamilier, da ...
    • Problembasert læring av juridisk metode og skjønnsutøvelse i sosialarbeiderutdanning 

      Kane, Aina (Research report; Forskningsrapport, 2008)
    • Reaktiv tilknytningsforstyrrelse fra et barnevernfaglig perspektiv - En litteraturstudie om diagnosen og intervensjoners betydning for å fremme tilknytning 

      Jørgensen, Linn Anette Nordahl (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-02)
      Problemstilling: Hva er reaktiv tilknytningsforstyrrelse, hvordan kommer diagnosen til uttrykk, og kan barnevernfaglige hjelpetiltak bidra til å fremme trygg tilknytning mellom barn med reaktiv tilknytningsforstyrrelse og deres fosterforeldre? For å besvare min problemstilling vil jeg foreta en gjennomgang av litteratur og relevant forsking om diagnosen RAD For å belyse tilknytningsteorien har jeg ...
    • Risikofaktorer knyttet til mobbing, en kvantitativ studie- Risikofaktorer i Kvellomalen, og hvordan de predikerer/reduserer mobbing 

      Berg, Malin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-11-05)
      Mobbing er en velkjent faktor som truer skoletrivsel og skolefungering hos barn. Kvellomalen er den mest brukte beslutningsmalen hos den norske barneverntjenesten. En evaluering av Kvellomalen konkluderer med at skoletrivsel og fungering ikke etterspørres eksplisitt. Skoletrivsel og skolefungering er en av de viktigste prediktorene for hvordan barn i kontakt med barnevernet klarer seg senere i livet. ...
    • Samhandling i kommunale helse- og omsorgstjenester – en studie av hjemmesykepleieres erfaringer 

      Kassah, Bente lilljan lind; Tønnessen, Siri (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2016)
      I artikkelen presenteres en intervjustudie av 7 hjemmesykepleieres erfaring med samhandling med tildelingskontor, fastleger og legevakt. Hensikten var å utvikle kunnskap om deres opplevelse av utfordringer i samhandlingen og hvordan utfordringer imøtekommes. Datamaterialet er analysert og fortolket etter fenomenologisk hermeneutisk metode. Undersøkelsen viser at tildelingskontorets maktforvaltning ...
    • Seksualitet og sosialt arbeid 

      Hernes-Giertsen, Merethe (Journal article; Tidsskriftartikkel, 2017)
      <p>I forhold til den sosialfaglige diskursen om seksualitet gjør universitetslektor i sosialt arbeid Hans Knutagård tre viktige grep med boka Sexualitet och socialt arbete. Det ene er at seksualitet tematiseres. Det andre er at seksualitet ikke behandles som et problem, først og fremst. Det tredje er at Knutagård behandler seksualitet som et anliggende for oss alle, og ikke bare for seksuelle ...
    • Seksualitet. En distinksjon å regne med - også på sosialarbeiderutdanninger. 

      Hernes-Giertsen, Merethe; Innjord, Aud Kirsten (Research report; Forskningsrapport, 2009)
    • Significance of nature in a clinical setting and its perceived therapeutic value from patients’ perspective 

      Dybvik, Jo Benjamin; Sundsfjord, Silja; Wang, Catharina Elisabeth Arfwedson; Nivison, Mary (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-10-25)
      The effect that nature can have on the development of mental health and the implications for recovery is important for understanding the impact nature has on humans, as well as delineating possible alternative venues for treating psychological problems. The present qualitative study examined how individuals understand the significance of nature in relation to their mental health and treatment. A ...
    • «Skolen er ikke alltid så lett å prioritere, skolen kommer på en måte i andre rekke». Om frafall i videregående skole og sosiale relasjoners betydning for å forhindre dette 

      Nordsveen, Maryon Johnsen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-28)
      Studien handler om frafall i videregående skole og sosiale relasjoners betydning for å forhindre dette. Frafall som sosialt og personlig fenomen blir presentert innledningsvis i oppgaven, tidligere forskning og relevant teori likeså. Studien baseres på kvalitativ metode. Fem tidligere elever som vurderte å avslutte skolen men som valgte å fortsette, har blitt intervjuet i et fokusgruppeintervju ...
    • Students’ Innovative Education Practices supported by Facebook 

      Andersen, Synnøve Thomassen (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-11-18)
      This article describes a case study on how Facebook can be used in different ways to create new innovative learning strategies and opportunities for practicing social work related to children and adolescents. The study concerns information and communication in groups and networks on Facebook as a communication channel. Using qualitative methods, the students’ use of this digital network was observed ...
    • Supporting Fathers after Separation and Divorce through Programmatic Intervention - Fortsatt Foreldre in Norway as an Example 

      Aoun, Aimee; Hong, Zhu (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2017)
      This qualitative study explored the perspectives of resident and nonresident fathers on the influence of Fortsatt Foreldre in Norway, a parental intervention program that supports them in addressing concerns that come after separation or divorce. Three fathers who completed Fortsatt Foreldre were recruited to participate in an in-depth and audiotaped interview. A thematic analysis suggests that ...
    • Teachers’ Strategies in Digital and Flexible Online Studies 

      Andersen, Synnøve Thomassen (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-09-06)
      The aim of this paper is to highlight how the teachers learning strategies influence students learning outcome. Based on qualitative research we describe a digital online study-project. The results shows that teachers’ strategies highly influence students learning outcome. Communication and interaction by use of technology became a key element in the students own learning process. The teachers ...
    • Teammøter i skolen – fra «logistikkmøter» til lærende møter? 

      Tresselt, Margrethe Amalie; Andreassen, Svein-Erik; Lund, Torbjørn (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-05)
      Temaet for artikkelen er utfordringer med å endre møtepraksis i lærerteam fra forvaltningsorienterte møter til mer kunnskapsutviklende møter. Studien er aksjonsorientert og gjennomført som et forskende partnerskap mellom en deltakende forsker og hennes kollegaer i lærerteamet. Det empiriske materialet er lydopptak av syv møter i teamet og forskerens refleksjoner over disse møtene i sin egen logg. ...
    • User-driven innovation and technology-use in public health and social care: A systematic review of existing evidence 

      Zhu, Hong; Andersen, Synnøve Thomassen (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018)
      This systematic review revealed and discussed empirical evidence generated from 21 international user-driven innovation studies in the public health and social care. We used PRISMA guideline to ensure a transparent and replicable research process. With the guide of relevant theoretical models, we identified the distinct characteristics of user-driven innovation in current public social care sectors, ...