Show simple item record

dc.contributor.advisorRotvold, Lars Aage
dc.contributor.authorLoftås, Marte Enoksen
dc.date.accessioned2014-01-08T08:19:42Z
dc.date.available2014-01-08T08:19:42Z
dc.date.issued2013-10-25
dc.description.abstractDenne masteroppgaven handler om organisasjon, identitet og omdømme. Oppgaven er en studie der en søker å kartlegge hvilke drivkrefter og prosesser som ligger til grunn for utvikling av organisatorisk identitet og omdømme i en ny organisasjon, et nytt bygg, et nytt personale og ny pedagogisk tenkning. Forskningen er en studie ev en enkelt skole, som med sitt utgangspunkt og sine rammefaktorer fikk en annen type oppstart enn en del andre orgaanisasjoner, og av den grunn er verdt et dypdykk i. Skolens oppstart var et resultat av et politisk vedtatt pedagogisk organisasjonskonsept med utgangspunkt i reform-ideer fra Sverige, kalt "Skola 2000" prosjektet. Dette innebar en gjennomgripende og ny måte å tenke skole på, med tanke på bygg, organisering, ledelse, lærerrolle og organisering av elevene. Dette ble bakgrunnen for denne skolens utvikling av organisatorisk identitet og omdømme. Før skolens personale skulle i gang med denne store implementeringsprosessen, hadde reform-ideen være oversatt og konkretisert av en tverrfaglig gruppe, ledet av skoleeier, det neste steget var det det nye personalet som skulle ta. Avgjørelsen om innføring av denne reform-ideen var omdiskutert, både blant politikere og erfarne skolefolk. Det var lite teori og relevant forskning som lå til grunn, som kunne gi legitimitet for forventet suksess. I denne masteroppgaven diskuteres utviklingsprosessen denne skolen har gjennomgått for å finne sin organisatoriske identitet og sitt omdømme. Hovedfokus er på hvilke interne og eksterne drivkrefter som fikk betydning i denne prosessen. Masteroppgaven baserer seg på kvalitative dokumentstudier og kvalitative forskningsintervju.en
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/5709
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_5408
dc.language.isonoben
dc.publisherUniversitetet i Tromsøen
dc.publisherUniversity of Tromsøen
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2013 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3902en
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en
dc.title"Vi gleder oss til mandag!" Om drivkrefter og prosesser i en skoles utvikling av organisatorisk identitet og omdømmeen
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)