"Vi gleder oss til mandag!" Om drivkrefter og prosesser i en skoles utvikling av organisatorisk identitet og omdømme
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/5709Dato
2013-10-25Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Loftås, Marte EnoksenSammendrag
Denne masteroppgaven handler om organisasjon, identitet og omdømme. Oppgaven er en studie der en søker å kartlegge hvilke drivkrefter og prosesser som ligger til grunn for utvikling av organisatorisk identitet og omdømme i en ny organisasjon, et nytt bygg, et nytt personale og ny pedagogisk tenkning. Forskningen er en studie ev en enkelt skole, som med sitt utgangspunkt og sine rammefaktorer fikk en annen type oppstart enn en del andre orgaanisasjoner, og av den grunn er verdt et dypdykk i. Skolens oppstart var et resultat av et politisk vedtatt pedagogisk organisasjonskonsept med utgangspunkt i reform-ideer fra Sverige, kalt "Skola 2000" prosjektet. Dette innebar en gjennomgripende og ny måte å tenke skole på, med tanke på bygg, organisering, ledelse, lærerrolle og organisering av elevene. Dette ble bakgrunnen for denne skolens utvikling av organisatorisk identitet og omdømme. Før skolens personale skulle i gang med denne store implementeringsprosessen, hadde reform-ideen være oversatt og konkretisert av en tverrfaglig gruppe, ledet av skoleeier, det neste steget var det det nye personalet som skulle ta. Avgjørelsen om innføring av denne reform-ideen var omdiskutert, både blant politikere og erfarne skolefolk. Det var lite teori og relevant forskning som lå til grunn, som kunne gi legitimitet for forventet suksess. I denne masteroppgaven diskuteres utviklingsprosessen denne skolen har gjennomgått for å finne sin organisatoriske identitet og sitt omdømme. Hovedfokus er på hvilke interne og eksterne drivkrefter som fikk betydning i denne prosessen. Masteroppgaven baserer seg på kvalitative dokumentstudier og kvalitative forskningsintervju.
Forlag
Universitetet i TromsøUniversity of Tromsø
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2013 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: