Evaluering av Familie-ART: En multimodal, familiebasert metode for utvikling av sosial kompetanse og forebygging av problematferd
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/6560Dato
2014-04-30Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Lie, Ane Eivor WithSammendrag
Family Aggression Replacement Training (Familie-ART) er en multimodal metode som har til hensikt å bedre sosial kompetanse og redusere problematferd. Den foreliggende studien har målt og evaluert effekten av en Familie-ART intervensjon gitt til 12 barn og deres familier. Sosial kompetanse og problematferd ble målt med Social Skills Rating System (SSRS) i et pre-test – posttest-design. SSRS sub-skalaer ble også analysert for å undersøke nærmere hvordan endring foregikk. Resultatene indikerte en generell positiv økning i sosial kompetanse, men varierende endring i problematferd. Mulige forklaringer på en slik utvikling belyses. Family Aggression Replacement Training (Family-ART) is a multimodal intervention method for children and their families. The purpose of Family-ART is to enhance social competence and reduce problem behavior. The present study assessed the effects of a Family-ART intervention given to 12 children and their families. The Social Skills Rating System (SSRS) was adopted to measure changes in social skills and problem behavior in a pre-test post-test design. Additionally, the SSRS sub-scales were analyzed in order to more closely examine the changes. The results indicated an enhancement in social competence, but a fluctuating picture of change in regard to problem behavior. Possible explanations for the tendency obtained is discussed.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2014 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: