dc.contributor.advisor | Thorvaldsen, Steinar | |
dc.contributor.advisor | Rotvold, Lars Aage | |
dc.contributor.author | Nøstvik, Stein Are | |
dc.contributor.author | Lilleby, Solrunn | |
dc.contributor.author | Sørensen, Wenke | |
dc.date.accessioned | 2014-08-26T11:25:57Z | |
dc.date.available | 2014-08-26T11:25:57Z | |
dc.date.issued | 2014-05-12 | |
dc.description.abstract | I masteroppgaven vår vil vi se om vi finner noen sammenhenger mellom foreldrenes medvirkning i skolearbeidet, elevens faglige resultater og familiens sosioøkonomiske bakgrunn. I forskningsarbeidet er det gjennomført studie av to skoler der vi har valgt å gjennomføre en spørreundersøkelse blant foreldrene på ett trinn og knytta resultatene fra nasjonale prøver opp mot svaret til respondentene. Videre har vi undersøkt om empirien gir oss grunnlag for å se om det er noen likheter på skolene ut fra at de ligger i ulike områder og hva det kan bety. Resultatene av undersøkelsen er analysert med utgangspunkt i samvariasjon mellom variablene vi har lagt til grunn i forskningsarbeidet. Disse er drøftet i henhold til teorien der blant annet læring, motivasjon og mestring samt demografiske betraktninger blir en del av bakgrunnen for drøftingen.
Det kommer fram noen interessante funn i oppgaven som vil kunne være med si noe om skolene generelt og de skolene som deltar i undersøkelsen. Funnene vil vi kunne bruke i samarbeid med andre skoler siden de vil si noe om Tromsøskolen og vi finner noen indikatorer på hva som kan være viktig å satse på fremover. Videre kan funnene få noe å si for utviklingsarbeidet på skolene, for den enkelte lærer og for hjem - skole samarbeidet. Hvordan kan vi på skolen møte ulike forutsetninger i foreldregruppa, hva må vi legge til rette for slik at foreldre får mulighet til å følge opp sitt barn, hva må lærer gjøre i møte med foreldrene, hvilke forventninger har vi til foreldrene og hvordan kommunisere skolen ut disse forventningene. Dette er spørsmål som vår empiri kan være med å avdekke og gi svar på.
Masteroppgaven baser seg på en kvantitativ studie av resultatene på nasjonale prøver sett opp mot hva foreldrene rapporter på faglig og sosial oppfølging samt sosioøkonomisk status. | en |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/6566 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_6170 | |
dc.language.iso | nob | en |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2014 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3902 | en |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 | en |
dc.subject | faglig oppfølging | en |
dc.subject | nasjonale prøver | en |
dc.subject | motivasjon og mestring | en |
dc.subject | Kvantitativ metode | en |
dc.subject | hjem-skole samarbeid | en |
dc.subject | Sosial oppfølging | en |
dc.subject | lærende fellesskap | en |
dc.subject | sosioøkonomisk status | en |
dc.subject | sosial oppfølging | en |
dc.title | Et lærende fellesskap i hjem og skole -
Med hode og hjerte i skolen | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.type | Mastergradsoppgave | en |