Show simple item record

dc.contributor.advisorThorvaldsen, Steinar
dc.contributor.advisorRotvold, Lars Aage
dc.contributor.authorNøstvik, Stein Are
dc.contributor.authorLilleby, Solrunn
dc.contributor.authorSørensen, Wenke
dc.date.accessioned2014-08-26T11:25:57Z
dc.date.available2014-08-26T11:25:57Z
dc.date.issued2014-05-12
dc.description.abstractI masteroppgaven vår vil vi se om vi finner noen sammenhenger mellom foreldrenes medvirkning i skolearbeidet, elevens faglige resultater og familiens sosioøkonomiske bakgrunn. I forskningsarbeidet er det gjennomført studie av to skoler der vi har valgt å gjennomføre en spørreundersøkelse blant foreldrene på ett trinn og knytta resultatene fra nasjonale prøver opp mot svaret til respondentene. Videre har vi undersøkt om empirien gir oss grunnlag for å se om det er noen likheter på skolene ut fra at de ligger i ulike områder og hva det kan bety. Resultatene av undersøkelsen er analysert med utgangspunkt i samvariasjon mellom variablene vi har lagt til grunn i forskningsarbeidet. Disse er drøftet i henhold til teorien der blant annet læring, motivasjon og mestring samt demografiske betraktninger blir en del av bakgrunnen for drøftingen. Det kommer fram noen interessante funn i oppgaven som vil kunne være med si noe om skolene generelt og de skolene som deltar i undersøkelsen. Funnene vil vi kunne bruke i samarbeid med andre skoler siden de vil si noe om Tromsøskolen og vi finner noen indikatorer på hva som kan være viktig å satse på fremover. Videre kan funnene få noe å si for utviklingsarbeidet på skolene, for den enkelte lærer og for hjem - skole samarbeidet. Hvordan kan vi på skolen møte ulike forutsetninger i foreldregruppa, hva må vi legge til rette for slik at foreldre får mulighet til å følge opp sitt barn, hva må lærer gjøre i møte med foreldrene, hvilke forventninger har vi til foreldrene og hvordan kommunisere skolen ut disse forventningene. Dette er spørsmål som vår empiri kan være med å avdekke og gi svar på. Masteroppgaven baser seg på en kvantitativ studie av resultatene på nasjonale prøver sett opp mot hva foreldrene rapporter på faglig og sosial oppfølging samt sosioøkonomisk status.en
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/6566
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_6170
dc.language.isonoben
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2014 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3902en
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281en
dc.subjectfaglig oppfølgingen
dc.subjectnasjonale prøveren
dc.subjectmotivasjon og mestringen
dc.subjectKvantitativ metodeen
dc.subjecthjem-skole samarbeiden
dc.subjectSosial oppfølgingen
dc.subjectlærende fellesskapen
dc.subjectsosioøkonomisk statusen
dc.subjectsosial oppfølgingen
dc.titleEt lærende fellesskap i hjem og skole - Med hode og hjerte i skolenen
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)