Profesjonalitet i skolen : om sammenhenger mellom profesjonsforståelse, lederstrategier og profesjonsutvikling
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/6567Date
2014-05-12Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Ovesen, BirgitAbstract
Denne oppgaven handler om profesjonalitet i skolen. Oppgavens overordnede problemstilling er: på hvilken måte kan profesjonsforståelse ha sammenheng med lederstrategier og profesjonsutvikling i skolen? Det empiriske materialet ble samlet inn gjennom kvalitative gruppeintervju av ledere og lærere på tre ulike skoler. Empirien er blitt fortolket med en hermeneutisk tilnærming og i lys av teorier om profesjoner, læring og ledelse.
Funn i oppgaven bekrefter øvrig forskning om profesjonsutvikling i skolen som erfaringsbasert og praksisorientert, og at profesjonsforståelsen i feltet varierer. I tillegg har jeg lokalisert en viss asymmetri mellom mine respondenters profesjonsforståelse og det jeg forstår er viktige teoretiske kriterier for profesjoner. Den gjeldende profesjonsforståelsen blant ledere og lærere i skolen ser ut til ha en folkelig betydning som beskriver yrket eller god praksis. Vitenskapelig og teoretisk kunnskap har en begrenset innflytelse i skolenes læringsprosesser og funn i min empiri tyder på at den sentrale lederstrategi for profesjonsutvikling i skolen er design av organisasjonen. Gjennom ulike strukturer kommuniserer lederne hva de mener er viktige og riktige forhold ved skolen og lærernes yrkesutøvelse, noe som også gjenspeiler seg i lærernes profesjonsholdninger.
Hensikten med valg av tema og problemstilling har vært å utvikle kunnskap om forståelser og sammenhenger i praksisfeltet, og å diskutere mulige konsekvenser og muligheter mine funn har for ledelse av profesjonsutvikling i skolen. Med kapasitet og kunnskap til å løfte de kollektive læringsprosessene i profesjonelle fellesskap kan praktikernes kunnskaper deles og raffineres og til slutt komme eleven til gode gjennom en stadig forbedring av undervisninga. Hvis skolelederne ønsker og forventer en profesjonell skole på alle nivå, medfører det også et ansvar. Gjennom organisering og involvering kan skoleledere skape rammer og kultur for forvaltning og videreutvikling av lærerprofesjonens teoretiske kunnskapsbase.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2014 The Author(s)
The following license file are associated with this item: