Det er ikke alt jeg må vite noe om. Informasjon og kommunikasjon i en pedagogisk organisasjon
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/6587Date
2014-05-14Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
Denne masteroppgaven handler om informasjon og kommunikasjon slik det kan oppleves i en videregående skole. Mye informasjon tilkommer skolen og skal bringes videre, det er informasjon som formidles mellom ledelse, lærere og elever. ”Dette har jeg ikke hørt noe om, er det kommet noe informasjon om det?” er blitt sagt mange ganger. Det behøver ikke bety at informasjonen ikke er gitt, den har bare druknet i mengden. Det er mange kanaler for formidling. I kommunikasjon brukes det telefon, sms, epost, Facebook og andre digitale verktøy.
For å komme nærmere utfordringene i forhold til informasjon og kommunikasjon i skolen, har vi foretatt intervju med lærere og gjennomført en spørreundersøkelse blant et utvalg av elever. Ved hjelp av dette materialet har vi fått et innblikk i alt fra rutiner til opplevelse av frustrasjon. Som en del av skolens ledelse har vi et ønske om å kunne forbedre og tilrettelegge for gode rutiner. Hvordan informasjon og kommunikasjon håndteres av skolen vil ha betydning for både ledelse, lærere og elever.
Ved å trekke noen linjer gjennom tre ulike perspektiv har vi forsøkt å forklare skolens håndtering av informasjon og kommunikasjon, og hvilken betydning dette kan ha for ledelse, lærere og elever.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2014 The Author(s)
The following license file are associated with this item: