dc.contributor.advisor | Sydnes, Are | |
dc.contributor.author | Vaagland, Ingrid Helen Ingadotter | |
dc.date.accessioned | 2014-11-26T11:39:09Z | |
dc.date.available | 2014-11-26T11:39:09Z | |
dc.date.issued | 2014-06-01 | |
dc.description.abstract | Oppgaven tar for seg familiarisering av dekksoffiserer om bord på offshore-forsyningsfartøy. Valg av tema for oppgaven ble gjort på bakgrunn av funn fra Batalden og Sydnes (2014) sin studie av ulykkesårsaker i britisk farvann. ISM-koden stiller krav til at rederiene utarbeider sikkerhetsstyringssystemer, dette som et ledd i IMO sitt arbeid med å øke sikkerheten til sjøs. Batalden og Sydnes (2014) sin studie viste at punkt seks i ISM-koden, som stiller krav om prosedyrer for familiarisering, er representert med høyest antall årsaksfaktorer. Det var derfor interessant å se nærmere på hvordan familiarisering reguleres og iverksettes i norske rederier, samt hvilke forhold som kan bidra til å påvirke familiarisering. Oppgavens problemstilling er: Hvordan reguleres og iverksettes familiarisering for å fremme sikkerhet om bord på offshore-forsyningsfartøy?.
For å besvare problemstillingen ble det gjennomført en kvalitativ case-studie av to norske rederi som drifter offshore-forsyningsfartøy. Det ble utført semi-strukturerte intervju med representanter fra rederiene, samt dokumentundersøkelse av utdrag fra rederienes sikkerhetsstyringssystemer og relevant lovverk og reguleringer.
Funn fra den aktuelle studien omhandler hvilke formelle krav og lovverk som regulerer familiarisering, samt hvordan formelle krav og lovverk har innvirkning på innholdet i rederienes sikkerhetsstyringssystemer. Det er også gjort funn knyttet til hvilke konsekvenser dette kan få for prosedyrene for opplæring og familiarisering. Særlig bruken av fartøyspesifikke versus generiske prosedyrer og varierende bruk av overlapp, med de konsekvenser dette måtte ha, utpekte seg. I tillegg er det identifisert en rekke forhold som påvirker familiarisering av dekksoffiserer, mangel på tilstrekkelig tid og ressurser var faktorer som åtte av ni informanter påpekte hadde innvirkning på familiarisering. | en |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/6842 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_6442 | |
dc.language.iso | nob | en |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2014 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | SVF-3920 | en |
dc.subject | Samfunnssikkerhet | en |
dc.subject | Familiarisering | en |
dc.subject | maritim sikkerhet | en |
dc.subject | sikkerhetsstyringssystem | en |
dc.subject | ISM-koden | en |
dc.subject | sikkerhetsopplæring | en |
dc.subject | McDonald safety management model | en |
dc.subject | offshore-forsyningsfartøy | en |
dc.subject | sosial læringsteori | en |
dc.subject | Bandura | en |
dc.subject | Rasmussen migrasjonsmodell | en |
dc.subject | mesterlære | en |
dc.subject | organisasjonssosialisering | en |
dc.subject | safety management system | en |
dc.subject | familiarization | en |
dc.subject | platform supply vessel | en |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240 | en |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240 | en |
dc.title | Familiarisering av dekksoffiserer om bord på offshore-forsyningsfartøy. En case-studie | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.type | Mastergradsoppgave | en |