Valg av innovasjonsoppdrag på bakgrunn av strategiske prosesser : med utgangspunkt i telemedisinindustrien
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/6847Date
2014-05-30Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Ahlkvist, Christina ElaineAbstract
I studier av strategi er det forsket på sammenhengen mellom strategi og innovasjon. De to begrepene henger tett sammen fordi det handler om hvordan strategisk styring kan tilrettelegge for innovasjon. Endrede økonomiske situasjoner øker behov for en retning i organisasjoner fordi det oppstår knapphet på ressurser.
Fokuset i studien ses i sammenheng med strategi og innovasjon og er utvidet til å omfatte hvordan strategiske prosesser kan bidra til valg av innovasjonsoppdrag. Formålet med studien er å oppnå en forståelse for hvordan strategiske prosesser kan ses i sammenheng med valg. Det er også et mål å se hva slags type innovasjoner som kan fremkomme fra ulike strategier. I utarbeidelsen av det teoretiske rammeverket er strategiske prosesser med tilhørende litteratur sentralt. Her formidles blant annet viktigheten av både å ha en offisiell strategi og strategisk handling for å opprettholde kontroll, samtidig som organisasjonen kan utvikle seg i takt med omgivelsene. Det har også vært viktig å inkludere innovasjonsoppdrag og ulike grader av innovasjon i rammeverket. Balansegangen mellom de to innovasjonstypene er i litteraturen forklart som utfordrende, men nødvendig. Datainnsamlingen i studien er gjort gjennom semistrukturerte intervjuer med syv ledere i organisasjonen Nasjonalt senter for telemedisin.
Studien viser at det til tross for manglende offisiell strategi i organisasjonen, er en kombinasjon av både utnyttende og utforskende innovasjoner i NST. Ytterligere så viser studien at de strategiske prosessene bidrar til valg av innovasjonsoppdrag gjennom det som i hovedsak kan fremstå som strategiske handlinger og fremvoksende strategier. I tillegg er kompetanse med på å bidra til valg av innovasjonsoppdrag i form av at inneværende kompetanse begrenser deltakelse i prosjekt, eller at lederne ser muligheten til å utvikle kompetansen gjennom innovasjonsoppdrag. Med en indirekte kobling inkluderes også konkurransedimensjonen i valg av prosjekter, fordi kompetanseutvikling kan lede til konkurransefortrinn. I en strategisk prosess blir det klart at manglende offisiell strategi påvirker organisasjonen i form av at den ikke har noen langsiktige planer for kompetanse eller konkurranse.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2014 The Author(s)
The following license file are associated with this item: