Fra strategisk plan til praksis En studie om forutsetninger for utvikling av undervisning i høyere utdanning
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/6939Åpne
Thesis introduction and appendices (PDF)
Sandvoll, Ragnhild: 'A policy on the shelf or a map for future action? Perceptions of and reactions to a strategic plan for teaching and learning in higher education', manuscript, later published in Nordic Studies in Education Vol. 34, 3–4-2015, pp. 184–199 (PDF)
Sandvoll, Ragnhild: 'When intentions meet reality – consonance and dissonance in teacher approaches to peer assessment', Canadian Journal of Higher Education, Volume 44, No. 2, 2014, pages 118 - 134 (PDF)
Sandvoll, Ragnhild: 'Feeling good, but missing the mark. What happened to the assessment in peer assessment?' Journal of University Teaching & Learning Practice, 2014, 11 (1) (PDF)
Entire thesis in one comprehensive file (PDF)
Dato
2014-12-10Type
Doctoral thesisDoktorgradsavhandling
Forfatter
Sandvoll, RagnhildSammendrag
SAMMENDRAG
Hensikten med avhandlingen er å utforske ulike forhold som kan ha betydning for utvikling av undervisning i høyere utdanning. Utvikling av undervisning dreier seg om å iverksette tiltak for å forbedre undervisningen og dermed bidra til at studentene får bedre betingelser for læring.
Avhandlingen bygger på en kvalitativ studie der oppmerksomheten rettes mot to forhold som har betydning for utvikling av undervisning: kontekstuelle og individuelle forhold. Kontekstuelle forhold avgrenses til å gjelde fakultetet og institutter der en nylig vedtatt undervisningsstrategi skulle iverksettes. Dette utforskes gjennom intervju med sentrale aktører om deres forståelse av betydningen en nylig vedtatt undervisningsstrategi fikk for undervisningen ved fakultetet. Med individuelle forhold menes universitetslærernes betydning for utvikling av undervisning, som utforskes gjennom implementeringen av en ny læringsaktivitet - medstudentvurdering. Det empiriske grunnlaget bygger på observasjon og intervju med involverte lærere og studenter.
Avhandlingens tre artikler drøfter studiens overordnete forskningsspørsmål: hvordan bidrar kontekstuelle og individuelle forhold til utvikling av undervisning i høyere utdanning? Artikkel I drøfter forskjellige forhold ved konteksten som fremmet og hemmet implementeringen av undervisningsstrategien. I artikkel II diskuteres betydningen av lærernes grunnleggende forståelse for deres organisering av medstudentvurdering. Artikkel III drøfter lærernes uttalte praksis i forhold til den undervisning som skjer. Lærernes refleksjon over egen undervisning fremheves som sentralt for utvikling av undervisning.
Studien peker på to forhold som synes sentrale for utvikling av undervisning. Det er ene er betydningen av praksisfellesskap der undervisning og læring tematiseres og diskuteres. Det andre er lærernes muligheter til å tilegne seg kunnskap og ferdigheter om undervisning og læring i høyere utdanning. Dette henger tett sammen. Studien argumenterer for at instituttene er sentrale for å etablere strukturer for praksisfellesskap slik at undervisning blir tematisert, drøftet og får økt status i akademia.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2014 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: