Forskningsbasert grunnskolelærerutdanning. Når praksislæreren og studentene skal samarbeide om FoU-arbeid i praksisfeltet. I hvilken grad opplever praksislærerne seg som integrert i den nye forskningsbaserte grunnskolelærerutdanningen?
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/7443Date
2014-11-01Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Olsen, RigmorAbstract
Dette er en kvalitativ undersøkelse med fokus på praksislæreren når hun skal samarbeide med lærerstudenter om FoU-arbeid i praksisfeltet. Bakgrunnen er at høsten 2010 ble det iverksatt en ny reform for grunnskolelærerutdanningen i Norge. I Tromsø ble den startet opp som et prøveprosjekt med 5-årige integrerte mastergradsutdanninger kaldt «Pilot i Nord». Den nye lærerutdanningen innebærer blant annet et sterkere fokus på forskning og på samspillet mellom teori og praksis. Som et tiltak for å oppnå dette, er det innført en obligatorisk praksisrelatert bacheloroppgave for lærerstudenter i det tredje studieåret. Dette arbeidet karakteriseres som et FoU-arbeid. Ved UiT har man valgt aksjonslæring og aksjonsforskning som forskningsstrategi for dette studentarbeidet. Det betyr at studentene skal gjennomføre en aksjon i praksisfeltet med tanke på endring av undervisning. Aksjonen skal danne grunnlaget for studentens bacheloroppgave. Med utgangspunkt i Goodlad sin læreplanforståelse analyseres sentrale styringsdokumenter. Partnerskap er sentralt i aksjonsforskning og aksjonslæring, og her brukes Andreassen (2014) sin analyse av hvilke typer aksjonsforskning og partnerskap de interne planene ved UiT forventes å ha. Praksissituasjonen blir også belyst i lys av en «aktør og struktur» -modell, slik den oppfattes innenfor kritisk realisme. Modellen er basert på Archer. Til slutt trekkes Bourdieu sine begreper sosiale felt og symbolsk kapital inn i sammenheng med universitetsskoleprosjektet som er sprunget ut av «Pilot i Nord».
Description
PDFen inneholder en litt endret versjon av oppgaven.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2014 The Author(s)
The following license file are associated with this item: